Bowy is binnen (2012)

Regie: Aniëlle Webster | 50 minuten | drama | Acteurs: Jim Deddes, Sallie Harmsen, Reinout Scholten van Aschat, Anna Raadsveld, Rogier Philipoom, Mustafa Duygulu, Pepijn Schoneveld, Lobke de Boer, Rian Gerritsen, Jelmer Ouwerkerk, Wianda Bongen, Thomas Hoppener, TIm van der Linde, Khouloud Zaher, Vincent van Woerkom, Youri Horvat, Bastiaan Pels, Dani Stauder, John Visser

Weinig ouders zijn blij met het wilde uitgaansleven van tegenwoordig, maar om je kind te verliezen aan een op hol geslagen festival is een onvoorstelbare nachtmerrie. Als zoiets vreselijks gebeurt is echter niet alleen persoonlijk verlies aan de orde, maar staat heel het land doorgaans op zijn kop. Hoe heeft dit kunnen gebeuren en wie treft blaam? Vragen die simpeler lijken dan ze zijn. In ‘Bowy is binnen’ (een film in het kader van de zevende editie van One Night Stand) wordt een tragische situatie belicht, waarbij de ambiguïteit van kwesties zoals schuld aan de kaak wordt gesteld. ‘One Night Stand’ is een project van onder andere NTR, VARA en VPRO waarbij jong filmtalent de kans krijgt om zichzelf te bewijzen in 50 minuten; deze keer was regisseuse Aniëlle Webster aan de beurt. De samenwerking tussen Webster en columniste Hanna Bervoets, die het scenario schreef, gaat in première tijdens het Nederlands Film Festival 2012.

Wat betreft de slachtoffers gaat het om vier vrienden die samen een openluchtfeest bezoeken. Als gevolg van grondige fouilleringen en een hoog bezoekersaantal ontstaat al snel massapaniek bij de entree. Bowy (Reinout Scholten van Aschat, bekend van ‘De Heineken ontvoering’) is de enige van de groep die al binnen is, de overige drie raken elkaar kwijt door de grote drukte. Één van hen overleeft de claustrofobische toestand niet, waardoor de overgebleven vrienden als held, slachtoffer en schoft worden geportretteerd. De vraag is echter of het aandeel van de betrokkenen wel zo eenzijdig bekeken kan worden, had zelfs de held immers de tragedie niet kunnen voorkomen?

Wie de verantwoordelijke ook is, ‘Bowy is binnen’ weet het publiek in ieder geval te prikkelen om detectiveje te spelen. Vanaf de eerste scènes wordt al nieuwsgierigheid opgewekt door middel van een vreemd soort flashforward. We zien een internetfilmpje van Bowy op het festival met een scala aan negatieve reacties in de trant van “die Bowy is knettergek”, terwijl een voice-over speculeert over hoe ‘het voorval’ had kunnen worden voorkomen. Zonder verdere informatie gaat men automatisch speculeren over die gekke Bowy en dat zekere voorval. De hele film lang wordt de letterlijk steeds benauwendere situatie afgewisseld met beelden van een verhoor met de betrokkenen. Door de toeschouwer zo gefragmenteerd te informeren gaat deze steeds meer verlangen naar de missende stukjes. Van echte spoilers is gelukkig nooit sprake, want uiteindelijk gaat het niet per se om wát er is gebeurd, maar hóé.

‘Bowy is binnen’ vertelt een verhaal over onderlinge relaties tussen mensen en op welke manier deze verstoord kunnen worden door een heftige gebeurtenis. Hoewel het een zwaar onderwerp betreft weet de film luchtig en humoristisch te blijven, wat wellicht valt toe te schrijven aan de aanwezigheid van typisch Nederlandse nuchterheid. Een verademing voor de kijker die Hollywood zat is en waardig amusement voor tijdens de lunchpauze.

Alexandra Hoff