Boy Upside Down-Aikuisten poika (2014)

Regie: Juha Lehtola | 94 minuten | drama | Acteurs: Tommi Korpela, Maria Heiskanen, Kari Hietalahti, Esko Salminen, Petteri Summanen, Sulevi Haavisto, Torik Sieberg, Liisa Kuoppamäki, Esa Nikkilä, Kukka Luukanen, David Gelkin

Nederlanders kunnen het, maar Scandinaviërs zeker ook; zware thema’s als leven en dood, ernstige ziektes en mishandeling op de juiste manier verwerken in kinderfilms. In de Finse film ‘Boy Upside Down’ (2014) is er bijvoorbeeld een ernstig ongeluk met dodelijke afloop waardoor het verhaal aangezwengeld wordt. Centraal staat de elfjarige Oliver (Esa Nikkilä), die het goed voor elkaar lijkt te hebben tot hij ineens uit de klas wordt gehaald omdat zijn ouders zijn omgekomen in bij een ernstig auto-ongeluk. Oliver is in één klap wees, maar hij weigert verdrietig te zijn. Zo is hij niet van plan zijn op handen zijnde verjaardagsfeestje af te blazen; het was hem immers beloofd! Het ongeluk laat hem uiteraard niet helemaal koud: hij is vastbesloten tot op de bodem uit te zoeken wat er gebeurd is. Want dat zijn vader – die zich altijd braaf aan de regels hield – te hard zou hebben gereden, gaat er bij hem niet in. En dus zoekt hij de plaats des onheils op, om uit te zoeken wat er gebeurd moet zijn.

Tijdens zijn speurtocht naar getuigen leert hij klusjesman/electriciën Joonas (Kari Hietalahti) kennen, een wat schuchtere man die de nodige financiële narigheid achter de rug heeft en daarom nu op het dak van een door twee oude heren gerund filmhuis woont. Alsof dat nog niet erg genoeg is, heeft hij al zes jaar een relatie met de getrouwde Katri (Maria Heiskanen), die nog twijfelt of ze haar echtgenoot Mikael (Tommi Korpela) – die in tegenstelling tot Joonas wél een succesvol bestaan leidt – moet verlaten. Hoewel Joonas niet direct staat te springen om de vriendschap van een elfjarige wees, groeien de twee toch nader tot elkaar. Oliver neemt Joonas in vertrouwen, maar brengt hem ook geregeld in de nesten, vooral als hij indruk probeert te maken op Katri. Al mag Mikael natuurlijk niets vermoeden…

‘Boy Upside Down’ is ondanks de tragedie waarmee het verhaal op gang komt, bij vlagen ook erg komisch. De twee oude heren (Esko Salminen en Petteri Summanen) van het noodlijdende filmtheatertje hebben een leuke dynamiek met het jonge, bijdehante kereltje dat hen helpt zichzelf weer een beetje op de kaart te zetten. Maar het mooist is de relatie tussen Joonas en Oliver; je ziet meteen dat er een klik is tussen de twee, maar omdat beide nogal grillige persoonlijkheden hebben, duurt het even voor ze echt naar elkaar toe groeien. Oliver is een bijzonder jongetje; aanvankelijk komt hij helemaal niet sympathiek over. Zijn oma (Susanna Haavisto), die hem na de dood van zijn ouders opvangt, behandelt hij als oud vuil. Hij zet zijn stekels op naar iedereen die te dichtbij komt. Natuurlijk komt dit omdat hij een enorme klap te verwerken heeft en dit op zijn eigen manier wil doen. Joonas is eigenlijk net zo’n type; eigengereid, nukkig, maar met het hart op de juiste plek. Daarom matcht het zo goed tussen de twee.

‘Boy Upside Down’ is een buddymovie met een rauw randje; tragisch maar tegelijk komisch. Was dit verhaal door een Amerikaanse filmmaker geregisseerd, was dit veel zoetsappiger uitgewerkt, maar de Finse regisseur Juha Lehtola (tevens de scenarioschrijver) houdt het nuchter, sober en realistisch. ‘Boy Upside Down’ is een mooie film om met het hele gezin (kinderen vanaf twaalf jaar) naartoe te gaan.