Boyz n the Hood (1991)

Regie: John Singleton | 107 minuten | drama, misdaad | Acteurs: Ice Cube, Cuba Gooding Jr., Morris Chestnut,  Angela Bassett, Laurence Fishburne, Tammy Hanson, Regina King, Nia Long, Vonte Sweet, John Singleton, Jessie Lawrence Ferguson, Susan Falcon, Na’Blonka Durden, John Cothran Jr., Darneicea Corley, Ceal, Nicole Brown, Kenneth A. Brown, Lexie Bigham, Mia Bell, Lloyd Avery II, Hudhail Al-Amir

In zijn Hollywood-doorbraak laat John Singleton een ontluisterend beeld zien van het leven in de zwarte getto’s. Door de troosteloze situaties in de sloppenwijken heeft de zwarte bevolking in Amerika een uitzichtloos bestaan. Criminaliteit en geweld zijn voor veel jongeren de enige uitweg om aan geld en respect te komen.

De regisseur brengt zijn visie op gettovorming op een gevoelige manier in beeld. De film gaat over een groep vrienden die op verschillende manieren uitgroeien tot jonge volwassenen. Vaak is geweld en machismo de enige manier om respect af te dwingen in hun keiharde leefomgeving. De verveling ligt op de loer omdat de (Amerikaanse) arbeidsmarkt niet zit te wachten op kansarme jongeren. Escapisme uit hun benarde situatie vinden de jongens in drugs, alcohol en straatgevechten met rivaliserende bendes.

De jonge Tre (Gooding Jr.) weet mede onder de enorme druk van zijn idealistische vader (Fishburne) te ontsnappen aan de criminaliteit. Zijn vrienden Doughboy (Ice-Cube) en Ricky(Chestnut) hebben het moeilijker. Doughboy heeft met enkele vrienden een bende opgericht die dronken rondhangen bij zijn huis. Doughboy’s broer Ricky is op jonge leeftijd vader geworden en probeert een studiebeurs te bemachtigen. De film laat de levensloop van deze drie vrienden zien. Het wordt al snel duidelijk dat hun situatie erbarmelijk is, als de neerwaartse spiraal eenmaal in werking is gezet is er geen ontkomen meer aan.

Het acteerwerk is erg sterk, puur, rauw en oprecht. Elk personage wordt zeer overtuigend neergezet. De film is een schrijnend portret geworden van een leven aan de onderkant van de maatschappij. Ondanks de gewelddadige scènes wil deze film echt iets zeggen. De boodschap wordt krachtig neergezet. De typische kleding van begin jaren 90 die de cast draagt, komt erg achterhaald over, maar het statement dat de film uitdraagt heeft niets aan kracht ingeboet. Indrukwekkende film.

Bioscooprelease: 20 september 1991