Braindead (1992)

Regie: Peter Jackson | 100 minuten | komedie, horror | Acteurs: Timothy Balme, Diana Peñalver, Elizabeth Moody, Ian Watkin, Brenda Kendall, Stuart Devenie, Jed Brophy, Stephen Papps, Murray Keane, Glenis Levesiam, Lewis Rowe, Elizabeth Mulfaxe, Harry Sinclair, Davina Whitehouse, Silvio Fumularo

Voordat Peter Jackson wereldberoemd werd met zijn ‘Lord of the Rings’-trilogie, maakte hij vol overgave splatterhorror-films. De prent ‘Braindead’ is op het hoogtepunt van Jacksons blood and gore-periode gemaakt. Het budget was iets groter en de special effects zijn veel overtuigender dan in eerdere films van de Nieuw Zeelander. Dat is erg knap, aangezien Jackson niet beschikte over de riante financiële middelen die hij voor de LotR-producties kreeg. De film is duidelijk met veel enthousiasme en liefde gemaakt. Alle acteurs spelen met zichtbaar veel plezier.

De prent is niets dan pure pulp geworden. Jackson is zich daar terdege van bewust en camoufleert dat ook niet. De foute humor en overdreven smerige effecten liggen er zo dik bovenop, dat het ontzettend grappig wordt om te zien. Zo zit er een scène in de film waar een zombie een etterende wond heeft. De etter valt in een kopje thee, dat vervolgens opgedronken wordt. De humor is ranzig en goedkoop, maar zo enthousiast en aangedikt in beeld gebracht, dat het komisch wordt. Het dunne verhaaltje dient puur als kapstok voor excessief gore grappen en puberale excessen. Hetzelfde kan gezegd worden over de karakters. Alle personages zijn flinterdun en niets meer dan karikaturen. De nerdy jongen die door zijn moeder onder de plak wordt gehouden, het onschuldige, naïeve meisje, de dominante moeder, de laffe, inhalige expeditieleider en zo kun je wel even doorgaan.

Jacksons film doet op sommige momenten denken aan de ‘Evil Dead’-trilogie. Maar dan veel smeriger en meer op de humor gericht. Met ‘Braindead’ wilde de regisseur een pretentieloze zombiekomedie maken en dat is hem gelukt. Op goede smaak kun je de prent niet betrappen. Op inventiviteit wel. De prent barst uit zijn voegen van de bizarre situaties en macabere grappen. Rondvliegende lichaamsdelen, zombies die verpulverd worden door grasmaaiers, copulerende zombies, spartelende darmen, ratapen, kungfu-priesters, nazi-doktoren en lichaamssappen uit vreemde plaatsen. Spreken deze zaken je aan en heb je een sterke maag? Dan is ‘Braindead’ een aanrader!

Bioscooprelease: 3 juni 1993