Breakdown (1997)

Regie: Jonathan Mostow | 95 minuten | actie, thriller | Acteurs: Kurt Russell, J.T. Walsh, Kathleen Quinlan, M.C. Gainey, Jack Noseworthy, Rex Linn, Ritch Brinkley, Moira Harris, Kim Robillard, Thomas Kopache, Jack McGee, Vincent Berry, Helen Duffy

‘Breakdown’ is een Amerikaanse variant op het Nederlandse ‘Spoorloos’. Net zoals deze film van George Sluizer is ‘Breakdown’ bloedstollend, anders dan ‘Spoorloos’ barst ‘Breakdown’ van de spectaculaire actiescènes: botsingen tussen reusachtige trucks, aan bruggen bungelende personages, heftige achtervolgingen, afrospartijen waarbij de bloedspetters in het rond springen.

Vanwaar deze actie? Amy Taylor (Kathleen Quinlan) de vrouw van Jeff (Kurt Russell), verdwijnt in het niets nadat ze autopech hebben gekregen en zij met Warren ‘Red’ Barr (J.T. Walsh) is meegereden om hulp te halen. Lange tijd wacht Jeff rustig af: hij kijkt wat om zich heen en rommelt wat aan zijn auto. Uiteindelijk beseft hij dat er iets compleet mis is en haalt hij alles uit de kast om zijn vrouw terug te krijgen.

Zijn gevecht is om moedeloos van te worden. Het is tergend heet daar in de woestijn bij San Diego, hij heeft nul aanknopingspunten, zit in de middle of nowhere en aan hulpvaardige lieden ontbreekt het: de indolente aan bier lurkende mannen die hij tegenkomt, kijken hem vooral glazig aan en zwijgen. Tel hierbij de trage country-muziek op de achtergrond bij op en voilà het wordt duidelijk: als Jeff Amy levend terug wil zien, zal hij hemel en aarde moeten bewegen. In zijn eentje.

Jeff trekt kijkers mee in zijn strijd: vanaf de zijlijn ontstaat spontaan de neiging om je met hem te bemoeien. ‘Let op hem.’ ‘Doe dat nou niet.’ Dergelijke zinnen zou je hem wel toe willen schreeuwen. Je met Jeff vereenzelvigen is namelijk eenvoudig: Russell heeft hem neergezet als een normale man, die het mes op de keel krijgt en puur en alleen daarom explodeert. Zijn transformatie van vredelievende burger tot verbeten pittbull is geloofwaardig. En roept sympathie op.

Van begin tot eind is ‘Breakdown’ spannend. Omdat het een Amerikaanse film is, kun je enigszins aanvoelen hoe het zal aflopen. Maar toch: hoe Jeff er uiteindelijk in zal slagen om Amy te vinden blijft lange tijd een raadsel.

‘Breakdown’ is niet alleen een spannende film. Er wordt ook goed in geacteerd. Door Russell, maar ook door de in 1998 overleden Walsh (‘Nixon’, ‘Sling Blade’, ‘Pleasantville’), die de schurk Warren speelt: zijn vileine karakter verbergt hij achter een masker van zachtaardige vader en hulpvaardige burgerman. En daarmee leidt hij velen om de tuin. Minder indrukwekkend is Quinlan (‘Apollo 13’, ‘A Civil Action’). Vooral in het tweede gedeelte van de film doet ze weinig meer dan kreunen en steunen om haar pijn en angst uit te drukken. Dat irriteert op een gegeven moment behoorlijk. Ach, misschien had regisseur Jonathan Mastow (‘Beverly Hills Bodysnatchers’, ‘Terminator 3’), die ook tekende voor het script, haar net wat boeiendere teksten moeten geven. Voor de rest: petje af. Want ‘Breakdown’ is echt de moeite waard.

Patricia Jacob

Bioscooprelease: 25 juni 1998