Breaking Point (2009)

Regie: Jeff Celentano | 93 minuten | actie, drama, thriller, misdaad | Acteurs: Tom Berenger, Busta Rhymes, Armand Assante, Musetta Vander, Frankie Faison, Sticky Fingaz, Curtiss Cook, Devin Ratray, Quisha Saunders, Robert LuPone, Dyron Holmes, Robert Capelli Jr., Craig muMs Grant, James Staszkiel, David Conley, Miles Kath, Kenya Brome, Joe Suba, Scout Berenger, Jill Nicolini

Bijzonder filmpje. ‘Breaking Point’ heeft op papier een zeer behoorlijke cast. Tom Berenger en Armand Assante zijn immers geen slechte acteurs. Dat “op papier” uit de tweede zin staat er echter niet voor niks. Zowel Berenger als Assante zijn genadeloos irrelevant geworden in de loop der jaren. Berenger is de laatste jaren constant in gevecht met de drugs en Assantes impresario liet hem maar jarenlang aanmodderen in slechte films, totdat Hollywood hem compleet vergat. Sindsdien is de acteur veroordeeld tot B-films waar hij in het slechtste geval zelfs met figuren als (godbeterd) Jerry Springer speelt. Het kan verkeren.

Afijn, terug naar ‘Breaking Point’. Wat deze film interessant maakt, eigenlijk dé reden om deze productie te gaan zien, is een rapper. Busta Rhymes maakt gigantisch veel indruk als bikkelharde crimineel en speelt iedereen van het scherm af. Het onderkoelde spel van de rijmelaar is zeer sterk en ook als hij niet in beeld is, maakt hij indruk omdat zijn personage zoveel dreiging uitstraalt dat je continu een ongemakkelijk gevoel krijgt. Zo goed is zijn spel. De intensiteit van Rhymes is ongekend en zelden was er zo’n onberekenbare schurk op het witte doek te zien.

Berenger en Assante acteren op de automatische piloot. Al laat Berenger een staaltje method acting zien, omdat hij een (ex)verslaafde advocaat speelt. De vermoeide en uitgeblust ogende acteur moet de film dragen, maar zijn spel weet nergens echt te beklijven. Het is een moetje, een klus voor hem. Assantes speeltijd is relatief kort en hij weet ook geen stempel op de film te drukken. Ook hij oogt vermoeid en zuur. Rhymes trekt de film echt naar zich toe en zorgt er zelfs voor dat het povere acteerwerk van zijn collega’s de film niet de das om doet. Collega-rapper Sticky Fingaz zet ook een goede rol neer als bekeerd crimineel. Hij heeft veel charisma.

‘Breaking Point’ is een onderhoudende politiethriller die je moet zien vanwege Rhymes. Of je nu wel of geen fan van rap of hiphop bent, doet geen moment terzake. Rhymes speelt geweldig en maakt deze film memorabel. Lang geleden dat een schurk voor zoveel kippenvel kon zorgen.