Bride & Prejudice (2004)

Regie: Gurinder Chadna | 111 minuten | komedie, romantiek, musical | Acteurs: Aishwarya Rai Bachchan, Martin Henderson, Naveen Andrews, Namrata Sirodkar, Nadira Babbar

‘Bride & Prejudice’ is bedoeld als mix tussen Amerikaanse musical, het klassieke Britse drama “Pride and Prejudice” en de onschuldige Indiase Bollywoodfilm. Met zang, dans, humor, romantiek en drama zijn al deze categorieën wel gevangen, maar de film voelt toch vooral Indiaas aan. Om van deze Bollywoodproductie een internationaal toegankelijke film te maken, heeft regisseur Gurinder Chadha scènes opgenomen in Londen en LA en heeft hij westerse acteurs aangetrokken. En bovenal, hij laat het verhaal berusten op Jane Austens boek “Pride & Prejudice”. De thema’s van Austens boek, de nadruk op geld en huwelijk, valse trots en nepadel, zijn namelijk makkelijk toe te passen op de huidige positie van vrouwen in India. De pride verving hij voor bride, omdat alles in de film draait om het huwelijk en de bewuste tortelduiven elkaar steeds tegen het lijf lopen op de bruiloften van anderen.

De internationale toegankelijkheid heeft Chadna nog meer vergroot door de voor westerse oren vaak tenenkrommend hoge zangstemmetjes van Indiase actrices iets aan deze oren aan te passen en ook sommige danspasjes verraden westerse invloeden. Hij heeft hier dan ook speciaal een team van Oosterse en Westerse specialisten op gezet. Voor de dans werkte de regisseur samen met Saroj. Zij begon op haar dertiende met choreografie en sindsdien heeft zij al bij honderden Indiase liedjes de choreografie verzorgd. Voor de muziek is gebruik gemaakt van één van India’s beroemdste muzieksamenstellers Anu Malik die samen met Craig Pruess (die voor Chadha ook de muziek in ‘Bend it like Beckham’ verzorgde), een mix van Oosterse en Westerse muziek heeft gecreëerd, waarbij uit is gegaan van Bollywood-muziek.

Het geheel werkt zeer aanstekelijk. De energie die gedurende de hele film van het doek afstraalt is geweldig. De overdreven gezichtsuitdrukkingen en typische op tempo dansjes zijn bekoorlijk en ook de hoofdrolspelers zijn een traktatie voor het oog. Aishwarya Rai was in 1994 Miss World en Namrata Shirodkar was Miss India in 1993. Martin Henderson, ook niet onaantrekkelijk, wordt door de regisseur liefkozend de Kiwi Cary Grant genoemd. En de huwelijkskandidaat voor Jaya, Balraj (Naveen Andrews) kennen we nog van zijn kleine rol in ‘The English Patient’. Zijn dansprestaties in deze film zijn uitzonderlijk, wetende dat hij nog nooit gedanst heeft in een film.

Om de twee kibbelende tortels, Lalita en Will, bij elkaar te krijgen, gebruikt Chadha de eeuwenoude techniek van het aantrekken en afstoten. En dat doet hij door alle mogelijke vooroordelen over de verschillende de revue passerende culturen aan te halen. Dat zorgt er nog meer voor dat ‘Bride & Prejudice’ voor een groot publiek zeer herkenbaar is. Bovendien worden de vooroordelen zo overdreven neergezet dat het buitengewoon grappig wordt, maar hier en daar soms ook net iets te langdradig. Het doet de spanning tussen de twee geliefden in ieder geval wel voelbaar groeien, net als de hunkering in de zaal naar het moment dat de twee elkaar eindelijk eens in de armen zullen vallen. Maar verwacht geen spetterende tongpartij, want dat is not done in Bollywood.

Toch kan je moeilijk voorkomen dat je bij het verlaten van de zaal met een glimlach van oor tot oor zit. Er zitten namelijk erg veel komische momenten in de film, waarbij mr. Kholi (Nitin Ganatra), de door moederlief voorgedragen huwelijkspartner voor Lalita, de kroon spant. ‘Bride & Prejudice’ is absoluut geen hoogdravende film, eigenlijk is veel in de film behoorlijk plat en kort door de bocht, maar hij is wel erg komisch en vermakelijk.

Saskia Bruins

Bioscooprelease: 17 februari 2005