Brooklyn’s Finest (2009)

Regie: Antoine Fuqua | 132 minuten | actie, drama, thriller, misdaad | Acteurs: Richard Gere, Don Cheadle, Ethan Hawke, Wesley Snipes, Vincent D’Onofrio, Brian F. O’Byrne, Will Patton, Lili Taylor, Ellen Barkin, Jesse Williams, Shannon Kane, Wass Stevens, Armando Riesco, Wade Allain-Marcus, Logan Marshall-Green

Antoine Fuqua heeft met het Oscarwinnende ‘Training Day’ laten zien dat hij de harde realiteit van de verwikkelingen van agenten in het straatleven van een grote stad geloofwaardig naar het witte doek kan vertalen. Recentelijk wist de regisseur ook met ‘Shooter’ te verrassen, maar voor ‘Brooklyn’s Finest’ blijft Fuqua dicht bij eerstgenoemde, door Ethan Hawke ditmaal tegenover onder andere Richard Gere en Don Cheadle te zetten. Het resultaat is opnieuw een cop drama van formaat – de film die zijn ‘Replacement Killers’ eigenlijk had moeten worden: (on)realistisch gewelddadig, compromisloos en gritty as hell.

De effectieve introductie weet precies de karakters weg te zetten die in de synopsis geschetst worden. De film opent met crimineel Carlo (een kleine rol van Vincent D’Onofrio) en agent Sal (Ethan Hawke) in een geparkeerde auto op een verlaten terrein. Uit het verloop van de verder onbelangrijke conversatie valt op te maken dat Sal in geldnood zit, en het overschrijden van een wet die hij zelf moet handhaven niet schuwt om die problemen aan te spreken. Cut to ervaren rot Eddie (Richard Gere), die ‘s ochtends wakker wordt, een glas whisky inschenkt en erover denkt zichzelf door het hoofd te schieten voor hij zich uit bed hijst om aan de laatste week voor zijn pensioen te beginnen. Cut to undercover agent Tango (Don Cheadle), die in een luxe BMW met een aantal bendeleden een parkeerterrein van een flat in de projects van Brooklyn betreedt, terwijl er voldoende drugsdealers en politie- en ambulancepersoneel aanwezig is om je op een set van Spike Lee te wanen. Uit de hectische setting blijkt dat er kort tevoren een jonge dealer door een agent is doodgeschoten – een gegeven dat ook niet zou misstaan in een Spike Lee film.

De opbouw van de film vervolgt de wisselwerking tussen deze drie hoofdpersonen, wanneer we hen gedurende een afmattende week on the job volgen. De verhaallijnen komen onvermijdelijk samen, maar lopen onderweg niet door elkaar. Het geeft je een betere gelegenheid in te leven in de verschillende personages, waarbij vooral Hawke imponeert. Sal wordt dagelijks in de verleiding gebracht om er tijdens invallen met drugsgeld vandoor te gaan, om zijn vrouw en zeven (!) kinderen te kunnen onderhouden. Als blijkt dat er ook nog een tweeling onderweg is, begint Sal steeds meer risico’s te nemen. Hawke weet deze interne spanningen sterk in zijn personage te verwerken. Eddie op zijn beurt wordt aan een aantal rookies gekoppeld, om hen in de laatste week van zijn dienstjaren de kneepjes van het vak te leren. Dat gaat niet vanzelf bij de door Gere ingetogen gespeelde veteraan, die het inmiddels wel gelooft bij de NYPD in Brooklyn. De waarschijnlijk interessantste rol is voor Cheadle. Zijn undercover agent Tango (detective Clarence Butler) is erin geslaagd als infiltrant door te dringen tot de top, dankzij een vriendschap met lokale drugsbaas Caz (Wesley Snipes in een rol die hij afgekeken lijkt te hebben van Idris Elba in “The Wire” – een serie die vanwege de setting voor een aantal castleden zorgde). Hij staat op het punt door te breken, om zodoende te kunnen promoveren en zijn slopende undercover bestaan voorbij te zeggen. Zijn relatie met Caz, die hem eens het leven redde, speelt hem echter parten waardoor de scheidslijn tussen goed en kwaad een steeds grijzere wordt. Verliest hij zijn plicht uit het oog?

‘Brooklyn’s Finest’ is een bovengemiddeld sterk politiedrama, dat zijn kracht niet zozeer uit een goed verhaal put (dat is namelijk niet foutloos), maar uit een uitmuntende cast, een beklemmende sfeer en een volkomen compromisloze houding van de regisseur. Wanneer de situatie langzaam escaleert, alsof de broeierigheid van de New Yorkse zomer zijn tol eist op de toerekeningsvatbaarheid (oké, laatste Spike Lee referentie), zet Fuqua zijn drie agenten – als metafoor voor het justitiële apparaat van Brooklyn – onder extreme sociaal-politieke druk en neemt hij geen halve maatregelen wanneer de climax aantreedt. Een actiethriller die blijft hangen, van het aansprekende eerste startschot tot lang na de laatste kogel gelost is.

Robert Nijman

Waardering: 4

Bioscooprelease: 29 juli 2010