Bro’s Before Ho’s (2013)

Regie: Steffen Haars, Flip van der Kuil | 88 minuten | romantiek, komedie | Acteurs: Tim Haars, Sylvia Hoeks, Daniël Arends, Henry van Loon, Jennifer Hoffman, Theo Maassen, Huub Smit, Birgit Schuurman, Eva Duijvestein, Ton Kas

Toen een Twix nog gewoon Raider heette en er urenlang Duckhunt gespeeld werd op de Nintendo, was het leven niet zo moeilijk voor broers Jules en Max. Hun vader prent ze een wijze levensles in na een slaande ruzie met hun moeder: begin nooit een relatie met een vrouw! Dat devies nemen de broertjes ter harte in de eerste romantische komedie ‘Bro’s Before Ho’s’ van Steffen Haars en Flip van der Kuil, het duobrein achter ‘New Kids’.

“The Big Lebowski, wat een kutfilm man!” wordt over de toonbank van de armoedige videotheek geroepen. Max ruilt de geroemde cultfilm stoïcijns om voor het Nederlandse “pareltje” ‘Costa’ en zijn onbenullige klanten druipen tevreden af. Hij is tien minuten daarvoor wakker geworden, heeft ongedouched zijn bedrijfstenue aangetrokken en is op zijn slippers naar zijn werkplek gesloft. Hij woont naast de videotheek en leeft op koffie, snoep en chocolade. Klanten heeft hij amper, maar Max is gelukkig met z’n studentikoze bestaan. Met zijn uit Indonesië geadopteerde broer Jules is het niet veel beter gesteld. Hij is assistent filiaalmanager van een plaatselijke supermarkt en in plaats van het managen van de winkel, werkt hij liever het vrouwelijke personeel in het magazijn af. Jules en Max wonen samen met hun huisgenoot Rene, die zich een “bad ass gangsta” waant, maar op een ongelooflijk ongemakkelijke manier. Rene zit enorm onder de plak bij zijn bekakte, truttige vriendin en dat is precies het leven wat Jules en Max verafschuwen.

‘s Avonds gaan de broers op stap en met een goed uitgewerkte dekmantel slepen ze de ene na de andere date mee naar huis. Maar de regel om geen relatie met deze scharrels te beginnen is nog steeds van kracht. Totdat de beeldschone Anna de videotheek van Max binnen komt gewandeld. Het verbond tussen de broers komt onder hevige druk te staan als Jules er met Anna vandoor gaat en Max zijn verliefdheid voor haar niet langer kan onderdrukken.

Over het genre “romcom” is niet iedereen wild enthousiast. Zeker de mannelijke helft van de filmkijkers niet en daar zagen Steffen Haars en Flip van der Kuil een kans! De bedenkers van de populaire komedie ‘New Kids Turbo’ en opvolger ‘New Kids Nitro’ hebben nu een romantische film gemaakt die ook voor de man goed te behappen is. ‘Bro’s Before Ho’s’ barst uit z’n voegen van wrede grappen, grof taalgebruik en sex, iets wat er van de regisseurs verwacht mag worden.

De acteerprestatie van Tim Haars (‘New Kids Turbo’, ‘Sixpack’) als zachtaardige Max is echter ondermaats. Toomler cabaretier Daniël Arends weet als Jules door zijn droge, arrogante houding de lachers meer op z’n hand te krijgen. De bijrol van ervaren cabaretier Henry van Loon (‘New Kids Nitro’) als Rene had veel meer ruimte moeten krijgen, want hij is als een vis in het water als ongemakkelijke en onnozele “white nigga” en zijn aandeel werkt daadwerkelijk oprecht op je lachspieren. Sylvia Hoeks (‘Tirza’, ‘Overspel’) brengt met haar personage Anna dat vleugje vrouwelijkheid in de film. En dat is hard nodig, want de emmer puberale grollen die uitgestort wordt is niet van de lucht.

Hoewel Haars en Van der Kuil met een serieuze inzet in het achterhoofd getracht hebben een meer volwassen productie te maken, schiet ‘Bro’s Before Ho’s’ toch ernstig te kort op originaliteit. Broederliefde die ondermijnd wordt door de tussenkomst van een vrouw is immers al zo oud als de weg naar Rome.

Lisette van der Meij

Bioscooprelease: 5 december 2013
VOD-release: 8 april 2014