Bruce Almighty (2003)

Regie: Tom Shadyac | 101 minuten | komedie, romantiek, fantasie | Acteurs: Jim Carrey, Jennifer Aniston, Morgan Freeman, Philip Baker Hall, Catherine Bell, Lisa Ann Walter, Steve Carell, Nora Dunn, Eddie Jemison, Paul Satterfield, Mark Kiely, Sally Kirkland, Tony Bennett

In het dagelijkse leven is Bruce Nolan (Jim Carrey) een TV reporter, die het locale nieuws in Buffalo mag verslaan. Hij woont samen met Grace en heeft een hond die allesbehalve zindelijk is. Zijn leven loopt op rolletjes, alleen vindt Bruce dat hij op zijn werk niet wordt gewaardeerd. Bruce wil graag nieuwslezer worden. Wanneer zijn collega Evan (Steve Carell), na veel slijmen met de baas, de nieuwe nieuwslezer wordt, draait Bruce door. Hij verknalt zijn “live”‘-reportage bij de Niagara Falls en wordt ontslagen. Als klap op de vuurpijl krijgt hij thuis ruzie met zijn vriendin Grace (Jennifer Aniston). Hij loopt het huis uit en daagt God uit om hem uit zijn lijden te verlossen.

Uiteraard kan God (Morgan Freeman) die de tirade van Bruce aanhoort niet stil blijven zitten en nodigt Bruce dan ook uit om bij hem langs te komen. Subtiel laat hij aan Bruce zien welke krachten hij heeft. Daarna daagt hij Bruce uit om voor zeven dagen God te zijn. Bruce verklaart hem voor gek, maar al snel ziet hij de voordelen van zijn nieuwe krachten. Het spreekt voor zich dat Bruce wraak gaat nemen op iedereen die hem dwars heeft gezeten. Alleen gaat hij zo op in zijn spel dat hij Grace verwaarloost en zij bij hem weggaat. Samen met God ziet Bruce dan toch nog net op tijd in waar het allemaal in het leven om draait.

In ‘Bruce Almighty’ is Jim Carrey weer ouderwets op dreef. De rol van Bruce Nolan is hem op het lijf geschreven en hij kan zich dan ook flink uitleven. Eigenlijk is de film zijn one man show, waarin Morgan Freeman, in de rol van God, goed tegenspel levert. Hij zorgt ervoor dat de comedy-train van Jim Carrey niet ontspoort. In razend tempo wisselen onder andere godsdienst gerelateerde grappen (het over water lopen) en platvloerse grappen (een aap in iemands achterste laten verdwijnen) elkaar af.

‘Bruce Almighty’ is een feel good movie bij uitstek, maar predikt wel uitdrukkelijk een moraal en dat blijkt naarmate de film vordert een steeds sterker wordende storende factor. Geloof je dat allemaal wel, dan valt er genoeg te lachen. B-E-A-utiful!

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 26 juni 2003