Buddy (2003)

Regie: Morten Tyldum | 100 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Nicolai Cleve Broch, Aksel Hennie, Anders Baasmo Christansen, Pia Tjelta, Janne Formoe, Henrik Giaever, Kim Haugen, Havard Bakke, Eivind Sander, Anne Bagge-Wiich, Christian Skolmen, Niklas Gundersen, Arild Svensgam, Janne Ronningen, Liseann Tefre

Noorwegen staat wel bekend als het land waar de bossen zingen en de mensen voornamelijk zwijgen. We weten dat het er knap donker en koud kan zijn en dat de drank er niet te betalen is. Al bij al geen land waar de mensen zich vrolijk lachend door het leven slaan. Het laatste dat je op filmgebied dan ook uit Noorwegen zou verwachten is een romantische comedy. Toch is de Noorse productie ‘Buddy’ zo’n echte romcom. En nog een leuke bovendien.

‘Buddy’ draait om drie studentikoze vrienden die een appartement delen boven een winkelcentrum. Twee van hen werken als afficheplakker, de derde is webdesigner. Nadat ze door stom toeval bekende televisiepersoonlijkheden zijn geworden, begint het te rommelen in hun privélevens. Problemen in de liefde, problemen met het verleden, problemen met de boze buitenwereld, problemen met de vriendschap.

Hoewel de problematiek nu en dan best pittig is, blijft ‘Buddy’ altijd lichtvoetig van toon, waardoor deze film qua sfeer soms wat lijkt op ‘L’auberge Espagnol’. Toch is ‘Buddy’ meer dan alleen drama, humor en romantiek. De film is ook een frontale aanval op de Noorse commerciële televisie, die al even onnozele programma’s blijkt te produceren als haar Nederlandse evenknie. Daarnaast zijn er nog wat kleine sneren naar het trendy wereldje van kunst en cultuur.

Dat deze romantische, dramatische en satirische elementen soepel tot één geheel zijn gesmeed, is gezien hun diversiteit een knappe prestatie van regisseur Tyldum. Wel is het jammer dat de film teveel tijd nodig heeft om op gang te komen en dat we, zeker naar het eind toe, nogal wat clichés te verstouwen krijgen. Daar tegenover staan dan weer de goede prestaties van de jonge acteurs, die stuk voor stuk sympathieke en herkenbare karakters neerzetten.

Al met al is ‘Buddy’ een fijne film, die weinig opzienbarends heeft maar waar je wel met een constante glimlach naar kijkt. En waarbij je bovendien weer zin krijgt om eens flink verliefd te worden. Want uit deze sympathieke feelgood movie blijkt toch maar weer eens dat echte liefde alles overwint. Zelfs in Noorwegen.

Bioscooprelease: 1 september 2005