Buffering (2011)

Regie: Darren Flaxstone, Christian Martin | 81 minuten | komedie | Acteurs: Alex Anthony, Conner Mckenzy, Jessica Matthews, Oliver Park, Bernie Hodges, Ryan Spong

Net als Zack en Miri in Kevin Smiths film besluiten ook Aaron en Seb, genoodzaakt door de gevolgen van de financiële crisis, ‘porno te maken’. Hoewel… Seb weet aanvankelijk nog van niets, maar wanneer hij merkt dat er grif betaald wordt voor de paar filmpjes die zijn vriend Aaron online heeft gezet, geeft hij – toch nog hevig aarzelend toe. De Britse film ‘Buffering’ van regisseur Darren Flaxstone (‘Release’, 2010) en Christian Martin is een onderhoudende komedie over twee geliefden die niets liever willen dan uit de schulden raken, en daartoe geen andere uitweg zien dan hun vrijpartijen openbaar en te gelde te maken.

Het budget van de film liet niet al te veel te wensen over, maar de makers zijn er in geslaagd een al te goedkope uitstraling te omzeilen. Een groot deel van ‘Buffering’ speelt zich binnen de vier muren van de slaapkamer van het liefdeskoppel af, maar ook zien we redelijk veel van Bristol, waar Aaron en Seb samen hun toekomst hopen te slijten. Het verhaal is vrij rechtlijnig en voorspelbaar en sommige grapjes zijn tenenkrommend (de pling die klinkt wanneer de seksshopeigenaar knipoogt bijvoorbeeld is wel erg tacky). Maar dankzij de enthousiaste en overtuigende cast voel je toch mee met de twee hoofdrolspelers en hoop je dat ze de financiële en – later de onvermijdelijke – relationele problemen zullen overkomen.

Seb en Aaron zijn erg aandoenlijk samen, een beetje naïef en onvolwassen misschien, maar hun liefde voor elkaar is zo klaar als een klontje. De toevoeging later in het verhaal van ex-kamergenote Jem, die na een avontuur in Bangkok weer terug is in het saaie Engeland, zorgt voor wat extra dynamiek. Jem, met een eeuwige wollen muts op haar hoofd, is een geval apart: Aaron beschrijft haar als een zij die zich een hij voelt die op andere hij’s valt. Maar dankzij haar ondernemende geest en inventieve gedachten wordt het aanvankelijke succes van de online business succ£s.

De twee mannen worden realistisch neergezet: zeker in het begin blijft het nog braaf in de slaapkamer. Pas wanneer ze Jems excentrieke ideeën ten uitvoer brengen, verdienen hun seksuele handelingen het predikaat kinky. Qua achtergrond schemert er alleen bij Seb iets door van een trauma in zijn jonge jaren, wat zijn terughoudendheid kan verklaren. Dit had misschien wel iets sterker uitgewerkt mogen worden.

De spetterende finale waar naar toe gewerkt wordt heeft nog een aardige verrassing in petto. Niemand zal twijfelen aan het feit of de twee hun kredietwaardigheid terug krijgen, maar de nieuwe richting in Sebs carrière is oprecht hilarisch.

Al met al is ‘Buffering’ geen film waar je al te grif geld voor moet betalen, maar enige bevrediging is er voor de doelgroep zeker uit te halen.

‘Buffering’ verschijnt dinsdag 22 mei 2012 op DVD.