Buffy the Vampire Slayer (1992)

Regie: Fran Rubel Kuzui | 82 minuten | actie, fantasie, komedie, horror | Acteurs: Kristy Swanson, Donald Sutherland, Paul Reubens, Rutger Hauer, Luke Perry, Michele Abrams, Hilary Swank, Paris Vaughan, David Arquette, Randall Batinkoff, Andrew Lowery, Sasha Jenson, Stephen Root, Natasha Gregson Wagner, Mark DeCarlo, Thomas Jane, David Sherill, Liz Smith, Ben Affleck, Ricki Lake, Seth Green

Grote kans dat er meer mensen zijn die de serie gezien hebben, of in elk geval een aflevering meer of minder, dan dat deze film kijkers heeft gehad. Terwijl Joss Whedon wel verantwoordelijk was voor de basis van het hele ‘vampire slayer’-concept, zag de studio niet veel in zijn script, waarin Buffy bijvoorbeeld om een einde te maken aan de slachting van de vampieren de school maar in brand steekt. Er werd tijdens het filmen zodanig aan het script gesleuteld, dat Whedon zijn boeltje pakte, de set verliet en nooit meer terugkwam. Een paar jaar later kreeg hij zijn wraak toen hij met “Buffy the Vampire Slayer”, de serie, hoge ogen gooide bij het publiek, en gebombardeerd werd tot culticoon. De serie kende zelfs een spin-off, “Angel”, en ook deze serie scoorde prima, zowel op tv als de dvd-verkoop. Nu nog steeds kennen beide series een grote fanbase, getuige het enorme aantal fansites dat aan beide series is gewijd.

Toch is deze film best om aan te zien. Een beetje wrang is het natuurlijk wel voor fans van de serie, had Whedon de vrije hand gekregen was er waarlijk een klassieker ontstaan, maar deze light-versie van ‘Buffy’ is nog best vermakelijk. Kristy Swanson doet het weliswaar beter in de fase dat ze nog een oppervlakkige cheerleader is, maar ze weet zich toch goed staande te houden tegenover de vampieren. Luke Perry, die in de periode dat de film uitkwam, een enorm tieneridool was door zijn rol als Dylan McKay in de tv-serie “Beverly Hills, 90210”, is ook best grappig als bijna altijd dronken love-interest van Buffy. Donald Sutherland speelt Merrick, en ziet er niet uit of hij in vampieren gelooft, hij komt een beetje tam over. Jammer, want het is best een belangrijke rol. De rol van Rutger Hauer, Buffy’s nemesis in de film is niet bijzonder groot, en hij wordt dan ook van het scherm gespeeld door Paul Reubens a.k.a. Pee Wee Herman, die de rol van zijn sidekick Amilyn ‘Lefty’ speelt. Zijn (uitgerekte) sterfscène is een parodie op zich en erg leuk om te zien.

De film drijft meer op comedy dan horror, en hoewel de dialogen niet zo gevat zijn als in de serie, zijn one-liners als “Excuse much. Rude or anything?” en “Does the word “duh” mean anything to you?” erg grappig en je proeft Joss Whedons stijl hierin. Als Buffy in een doodstrijd is verwikkeld met Lefty (de zijne, niet de hare), die eerder in de film zijn (linker-)arm kwijtraakt en tegen hem zegt als hij beweert dat hij alles kan omdat hij een vampier is: “O yeah? Clap!” is dat bijzonder geestig. De horrorfans komen niet echt aan hun trekken, er wordt nog geen liter bloed vergoten in de film en eng wil de film ook nergens worden. De special effects zijn low-budget, een vampier blijft gewoon liggen als ie een houten staak door z’n hart heeft gekregen, niks geen “poef” en een wolkje stof of andere visuele kunstjes.

De film heeft echter zeker historische waarde omdat dit de eerste keer is dat het publiek kennis kon maken met Buffy, een naam die begin jaren negentig nog belachelijk klonk, maar inmiddels bij miljoenen mensen wereldwijd makkelijk over de lippen komt. Ook is het interessant om te zien wat er van Buffy geworden zou zijn als Joss Whedon niet de hand er in had gehad: zijn ideeën zijn gelukkig nog in die mate aanwezig dat de film nog aantrekkelijk blijft, want de balans is nog niet helemaal doorgeslagen. En het is natuurlijk Hilary Swanks eerste film. Ook Ben Affleck heeft nog een cameo. Niet alleen voor fan(g)s!