Bullet to the Head (2012)

Regie: Walter Hill | 91 minuten | actie, misdaad, thriller | Acteurs: Sylvester Stallone, Sung Kang, Sarah Shahi, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Jason Momoa, Christian Slater, Jon Seda, Holt McCallany, Brian Van Holt

Wat is Frans toch een mooie taal. ‘Bullet to the Head’ klinkt immers heel wat minder poëtisch dan ‘Du plomb dans la tête’, nietwaar? Maar desondanks is het bronmateriaal voor ‘Bullet to the Head’, een drietal grafische romans van schrijver Matz (a.k.a. Alexis Nolent) en tekenaar Colin Wilson die je wel achter elkaar móet lezen als je niet van cliffhangers houdt, niet bepaald dichterlijk van aard. In de keiharde, film-noir achtige setting van ‘Headshot’ (zoals de strips in Nederland in de winkel liggen) worden meerdere mensen – onschuldig of niet – (of hondjes) bruut en zonder mededogen omgelegd, weet je nooit wie er te vertrouwen is, want zowel de mensen aan de goede als zij aan de verkeerde kant van de wet blijken verborgen kanten te hebben. Gelardeerd met Tarantinoesque dialogen en het ongewone samenwerkingsverband als middelpunt zijn deze beeldromans best de moeite waard. Geldt hetzelfde voor de verfilming van Walter Hill?

Liefhebbers van keiharde actiefilms komen in ieder geval aan hun trekken bij ‘Bullet to the Head’, iets waar de niet mis te verstane titel ook al op duidt. Hoofdrolspeler Sylvester Stallone is nog steeds in vorm als huurmoordenaar Jimmy Bobo. Na een set-up moet hij niet alleen de zojuist gedane klus als onbetaalde factuur afboeken in zijn administratie, hij heeft ook nog eens zijn partner in crime verloren. Vandaar dat hij een ongebruikelijke samenwerking aangaat met de idealistische, sympathieke politie-agent Taylor Kwon (Sung Kang). De jonge Kwon is vanuit zijn standplaats Washington D.C. naar New Orleans vertrokken om daar de zaak op te lossen waarbij zijn partner het leven liet. Hij heeft al snel door dat hij van de locale politie niet al te veel medewerking hoeft te verwachten. Zijn enige leidraad wordt gevormd door Jimmy Bobo. Jimmy wijst aanvankelijk Taylors voorstel af, maar redt vervolgens zijn leven, waarna hij hem laat oplappen door een aantrekkelijke tattoo-artieste, die een jaar medicijnen heeft gestudeerd. Als blijkt dat de twee meer gemeen hebben dan de schijnbaar gewetenloze killer in eerste instantie dacht, is een samenwerking niet meer dan logisch. Ze focussen zich eerst op de ‘kleine vissen’, waarna ze steeds een stapje dichterbij komen bij de mensen bij wie ze werkelijk hun gram moeten halen.

Dat gemeenschappelijke doel betekent overigens niet dat Taylor en Jimmy beste vrienden worden. Stallone mag racistische opmerkingen naar Taylors hoofd gooien en Taylor maakt dat goed door Jimmy’s weerzin tegen moderne apparatuur als smartphones belachelijk te maken. Waar het in ‘Bullet to the Head’ vooral om draait is echter payback time, en aan excessief geweld dus geen gebrek. In de spetterende finale mag Stallone het opnemen tegen jonge God Jason Momoa (“Game of Thrones”, ‘Conan the Barbarian’) in een gevecht met bijlen. Naast Momoa maakt Adewale Akinnuoye-Agbaje als onderwereldfiguur Morel ook indruk en ‘Bullet to the Head’ bewijst eveneens dat een film nooit slechter wordt als Christian Slater er in meespeelt. De grootste troef van Hill is echter zijn eigen strakke regie: in de handen van een minder capabele regisseur was ‘Bullet to the Head’ een onopmerkelijke misdaadfilm geworden. Nu zal de film niet de boeken in gaan als bijzonder memorabel, maar Hill weet van het rechtlijnige verhaal wel een sfeervolle en solide actiefilm te maken, die je gedurende de hele speelduur weet te entertainen.

Bioscooprelease: 7 maart 2013
DVD- en blu-ray-release: 31 juli 2013