Burnt (2015)

Regie: John Wells | 100 minuten | komedie, drama | Acteurs: Bradley Cooper, Sienna Miller, Daniel Brühl, Riccardo Scamarcio, Omar Sy, Sam Keeley, Henry Goodman, Matthew Rhys, Stephen Campbell Moore, Emma Thompson, Uma Thurman, Lexie Benbow-Hart, Alicia Vikander, Lily James, Sarah Greene, Bo Bene, Elisa Lasowski, Julian Firth

Zolang er nog gesleuteld wordt aan de ideale geurtelevisie – want die komt er, als we de ontwikkelaars van verschillende technologiebedrijven mogen geloven – blijft het een hels karwei om een overtuigende film over haute cuisine te maken. Dat het eten er gelikt uitziet op beeld, betekent namelijk nog niet dat het ook geweldig ruikt – en smaakt! Desondanks lijkt de culinaire film bezig aan een opmars. In 2014 verschenen maar liefst twee Hollywoodfilms over voedsel (het sentimentele ‘The Hundred-Foot Journey’ met in de hoofdrol Helen Mirren en het charmante ‘Chef’, van, door en met Jon Favreau). En de inspiratie lijkt nog niet op te zijn, want nu is er ‘Burnt’ (2015), van dezelfde scenarioschrijver als ‘The Hundred-Foot Journey’, namelijk de Brit Steven Knight en met in de hoofdrol Bradley Cooper als het enfant terrible van de culinaire wereld die op zoek is naar eerherstel, en een derde Michelinster.

Cooper speelt Adam Jones, die aan het begin van de film een oesterbar in New Orleans verruilt voor Londen, waar hij zijn rentree wil maken in de wereld van de sterrenrestaurants. Ooit was hij een gevierde chef in Parijs, waar hij een tweesterrenrestaurant runde, maar hij ging ten onder aan zijn eigen perfectionisme – en zijn drank- en drugsverslaving. Maar oude liefde roest niet en Adam zet alles op alles om zijn ultieme doel – die derde ster – te verwezenlijken. Wat er precies allemaal gebeurd is in Parijs, ontdekken we na verloop van tijd. Maar dat Adam het type is dat makkelijk mensen tegen zich in het harnas jaagt en over lijken gaat om zijn doel te bereiken, is al snel duidelijk. Zo heeft hij zijn oude vriend Michel (Omar Sy) ooit een nare streek geleverd door ratten in zijn keuken los te laten en vervolgens de gezondheidsinspectie te bellen. Lekkere vriend ben je dan. Desondanks is Michel bereid Adam een tweede kans te geven en hem te helpen voet aan de grond te krijgen in Londen. Dat doet hij overigens in de zaak van een andere oude bekende, Tony (Daniel Brühl). Hij krijgt de kittige Helene (Sienna Miller) als sous-chef. Je hoeft geen helderziende te zijn om te begrijpen dat zij en Adam, hoewel ze zich aanvankelijk wat vijandig naar hem opstelt, uiteindelijk natuurlijk bij elkaar zullen komen, want hey, dit is natuurlijk wel een Hollywoodfilm.

‘Burnt’ draait eerst en vooral om Bradley Cooper, die hier mag laten zien wat hij in huis heeft. Aan hem de lastige taak om ervoor te zorgen dat het publiek achter die onuitstaanbare klootzak, die Adam is, gaat staan. Hij vloekt en tiert erop los boven al die pannen en ondanks zijn arrogantie hopen we toch dat hij het flikt. Dat succes komt geheel op het conto van Cooper, die niet eens alles uit de kast hoeft te halen voor deze rol. Hij heeft bovendien een fijne chemie met Sienna Miller, met wie hij ook al samen speelde in ‘American Sniper’ (2014). Dat ‘Burnt’ niet helemaal waarmaakt wat belooft wordt, ligt dan ook zeker niet aan hem. De flashy montages in de keuken zorgen voor de nodige dynamiek die de film volop energie geeft. Nee, het is vooral het script waar het aan schort. Adam maakt een soort transformatie door waarbij hij diep door het stof moet, maar het wordt hem wel erg makkelijk gemaakt omdat iedereen hem constant op handen blijft dragen, hoe lelijk hij hen ook bejegent. In de bijrollen zijn geweldige acteurs te zien – naast de eerder genoemde namen onder anderen ook Emma Thompson, Alicia Vikander, Uma Thurman en Riccardo Scamarcio – maar zij komen totaal niet tot hun recht en dat is natuurlijk erg jammer.

Spanning, energie en intensiteit heeft ‘Burnt’ volop. Daar staat echter tegenover dat de film ook vluchtig, gladjes en oppervlakkig is. Petje af voor de montage die er in feite meer van weet te maken dan het werkelijk is. Ook Cooper verdient een pluim voor het feit dat hij zich volledig overgeeft aan de rol; ook al is ‘Burnt’ een nogal standaard wederopstandingsverhaal, Cooper zet zijn tanden erin. Bioscoopgangers die dat ook doen zullen merken dat de smaakexplosie die in eerste instantie op ze afkomt, al snel vervliegt.

Bioscooprelease: 26 november 2015
DVD-release: 29 maart 2016