Burying the Ex (2014)

Regie: Joe Dante | 89 minuten | komedie, horror | Acteurs: Anton Yelchin, Ashley Greene, Alexandra Daddario, Oliver Cooper, Ozioma Akagha, Mark Alan, Erica Bowie, Gabrielle Christian, Tomoko Karina, Stephanie Koenig, Wyndoline Landry, Katie Roberts, Mindy Robinson

Joe Dante heeft een naam hoog te houden als het gaat om vermakelijke horror. Van de regisseur van onder meer ‘Piranha’ en de twee ‘Gremlins’-films verwacht je automatisch meer dan van de eerste de beste nieuwkomer in het genre. Daarom lijkt het idee van ‘Burying the Ex’ ook best aantrekkelijk. Een vriendelijke horrornerd die uit de nogal verstikkende relatie met zijn vriendin wil stappen, maar na haar plotselinge dood en wonderbaarlijke wederopstanding opgescheept zit met een nog veel bezitterigere versie van zijn ex. Daar kun je alle kanten mee op, zou je zeggen. Alleen blijkt de kant die debuterend scriptschrijver Alan Trezza (die zijn eigen korte film met dezelfde naam als uitgangspunt nam) heeft gekozen, volstrekt oninteressant te zijn. En blijkt Dante niet in staat te zijn geweest het flauwe verhaal fatsoenlijk op te fraaien.

Het gaat vooral mis bij de typering van de hoofdpersonages. Max (Anton Yelchin) is een gelaten horrornerd die volstrekt over zich heen laat lopen. Hij werkt in een feestartikelenwinkel in Halloweenstijl, maar droomt ervan zijn eigen ‘little shop of horrors’ te openen. Zijn bazige vriendin, de labiele duurzaamheidsfetisjist Evelyn (Ashley Greene), moet daar allemaal niks van hebben. Ze vindt de hobby van Max maar suf en praat zijn plannen voor een eigen shop regelrecht de grond in. Waar ze uiteindelijk zelf belandt, nadat ze op straat geschept wordt, juist als Max het wil uitmaken. En laat die arme jongen nou net een duivelse totem geactiveerd hebben in de winkel, die Evelyns wens om voor altijd bij elkaar te blijven in vervulling laat gaan.

Voordat ze Max als levende dode komt terroriseren, begint hij juist aan te pappen met Olivia (Alexandra Daddario), die in een milkshakebar werkt waar alle drankjes heel nerdy horrorreferenties als naam hebben. De perfecte match voor Max dus. Waar haar connectie met hem overduidelijk is door de gedeelde liefde voor (oude) horror, blijft het volstrekt duister waarom Evelyn ooit wat hem is begonnen. Die merkwaardige mismatch blijft de hele film lang een stoorzender. Gooi daar Max’ kleinere broertje nog bij, de zwaar oversekste Travis (Oliver Cooper), en je hebt een zooitje ongeregeld van heb-ik-jou-daar. Overigens doet Evelyn qua oversekstheid in haar ondode staat niet voor Travis onder. Het liefst wil ze de hele dag dampende seks met Max. En dat zal dan wel komisch zijn, omdat ze er steeds wanstaltiger uit begint te zien. Alleen slaan de meeste grappen op dit vlak meteen dood.

De film mist net als Evelyn een kloppend hart. Maar daarbij ook focus. Pas als er wat slasher-achtige elementen in komen, begint de boel wat op te krikken. De ‘gore’ is echte van korte duur en kwalitatief inferieur aan wat Dante eerder gefabriceerd heeft. Hoofdzakelijk lijkt de film de komische kant van ‘Shaun of the Dead’ (Edgar Wright, 2004) op te willen gaan, maar die is vele malen levendiger en sprankelender dan het tamme, stroeve, ongeïnspireerde ‘Burying the Ex’. Een paar geslaagde grappen daargelaten (bijvoorbeeld als Evelyn op een gothfeestje gecomplimenteerd wordt met haar ondode uiterlijk), is het vooral een saaie zit. En dat is voor een groot deel te wijten aan het gebrek aan actief handelende personages.

Niet dat er nou slecht geacteerd wordt, dat valt allemaal reuze mee, maar de karakters zijn gewoon doodsaai. Max maakt een uitgebluste indruk, Evelyn is irritant over the top in haar duurzaamheidsidealen en haar jaloezie en Travis valt volledig uit de toon. De enige die er nog het beste van weet te maken is Alexandra Daddario als Olivia. Maar als zelfs de voorvoelde chickfight tussen haar en Evelyn als een nachtkaars uitgaat, valt definitief het doek voor ‘Burying the Ex’. Een film van gemiste kansen.

Wouter de Boer

VOD-release: 1 mei 2015
DVD- en blu-ray-release: 1 mei 2015