Café de Flore (2011)

Regie: Jean-Marc Vallée | 120 minuten | drama | Acteurs: Vanessa Paradis, Kevin Parent, Hélène Florent, Evelyne Brochu, Marin Gerrier, Alice Dubois, Evelyne de la Chenelière, Michel Dumont, Linda Smith, Joanny Corbeil-Picher, Rosalie Fortier, Michel Laperrière, Caroline Bal, Nicolas Marié, Pascal Elso, Jérôme Kircher, Claire Vernet, Manon Balthazard, Emile Vallée, Chanel Fontaine, Emanuelle Beaugrand-Champagne

Regisseur Jean-Marc Vallée ontving in 2005 veel waardering voor zijn magnifieke tragikomedie ‘C.R.A.Z.Y.’ en verwierf internationale naamsbekendheid. Na ‘The Young Victoria’ komt hij nu met ‘Café de Flore’, dat over obsessieve liefde in uiteenlopende uitingen en verschijningsvormen gaat. ‘Cafe de Flore’ kent twee verschillende verhaallijnen over twee levens op verschillende locaties die ook elk in een andere tijd zijn geplaatst. Het lijkt alsof deze elkaar niet kunnen raken, maar de ingenieuze opzet van het scenario geeft door een lichtelijk mystieke opzet hiertoe toch de mogelijkheid. Is er misschien toch sprake van een vorm van bovennatuurlijke lotsverbondenheid tussen de personen? In een lichtelijk complex, zorgvuldig vormgegeven drama is dit sterk uitgewerkt.

In de twee verhaallijnen volgen we in het Parijs van de zestiger jaren het leven van moeder Jacqueline (Vanessa Paradis) en haar zoontje met het syndroom van Down. De andere lijn speelt in het heden, waarin we de succesvolle deejay Antoine (Kevin Parent) volgen.

Het leven van Jacqueline wordt gekenmerkt door moeilijkheden rond de opvoeding van haar gehandicapte zoon. Zij woont onder moeilijke omstandigheden in een pover appartement en vecht als een leeuwin met de boze buitenwereld voor haar kind. Haar alles opofferende maar tegelijk obsessieve liefde is aanvankelijk een grote stimulans voor hem zich te ontwikkelen, maar later ook een belemmering zich aan die bijna verstikkende moederliefde te ontworstelen. Antoine lijkt in het begin van het verhaal alles te hebben wat zijn hart begeert. Een luxueus huis, zakelijk succes, prachtige dochters en een mooie vriendin. Het is echter niet allemaal goud wat er blinkt.

In een verhaal dat voortdurend via flashbacks in de levens van Jacqueline en Antoine heen en weer springt ontmoeten wij Carole (Hélène Florent), de mooie ex-echtgenote van Antoine. Dan blijkt dat Carole (nog steeds) erg verliefd op Antoine is en haar verdriet over de scheiding nog niet heeft kunnen verwerken. Hij was (en is) nog steeds de enige en ware man voor haar. Antoine en Carole hebben hun verdriet weggedrukt, maar nooit verwerkt.

‘Café de Flore’ is door de vele sprongen in tijd niet altijd even eenvoudig te volgen, maar laat op magnifieke wijze zien dat het verwerken van relatieproblematiek en het afstand kunnen nemen van obsessieve gevoelens een langdurige weg is, die met veel pijn moet worden afgelegd. Niet alleen Jacqueline wordt geconfronteerd met schuldgevoel door haar moederliefde. Ook Antoine lijdt onder het verdriet dat hij zijn geliefde ex-echtgenote heeft aangedaan. Dit werkt door in de relatie met zijn nieuwe geliefde. Het uiteenvallen van zijn gezin en het verdriet van zijn beide dochtertjes waren de consequenties die hij heeft moeten accepteren, maar die moeilijk voor hem te verwerken zijn.

Het kunnen los laten van een geliefd persoon is door de sterke band die blijft bestaan een lijdensweg. Naarmate het verhaal van ‘Café de Flore’ vordert komen de karakters steeds meer tot ontwikkeling. De wijze waarop de twee verhaallijnen (lijken te) samenvallen is overtuigend en geloofwaardig uitgewerkt. Sommige zijlijnen in het verhaal maken de film wat aan de lange kant, maar door fraai camerawerk, ondersteund door een mooie muziekscore is de sfeer in de film voelbaar en fascinerend tot het einde. Hoe gaat dit aflopen en waar lijken de verhalen elkaar uiteindelijk te raken?

Vanessa Paradis met haar zoontje maken indruk met hun vertolking, maar ook Kevin Parent en Hélène Florent overtuigen met doorleefd spel. Laat je niet afschrikken door de wat gecompliceerde verhaallijn en de vele flashbacks. Geniet van de sfeer. Ook dit is rouwverwerking in optima forma! ‘Café de Flore’  is intrigerend, indringend maar vooral sfeervol.

Rob Veerman

Bioscooprelease: 3 mei 2012
DVD-release: 3 september 2012