Café Regular, Cairo (2012)

Regie: Ritesh Batra | 11 minuten | korte film, komedie, drama | Acteurs: Mai Abozeed, Alaa Ezzat

Je zou het tussen alle politieke beslommeringen door haast vergeten, maar ook tussen de eigen vier muren vindt in Egypte een revolutie plaats. De verhoudingen tussen mannen en vrouwen veranderen, taboes worden doorbroken. Dat is goed te zien in de korte film ‘Café Regular Cairo’ (2012) van regisseur Ritesh Batra.

Mai en Alaa, een stel als zo veel anderen, heeft afgesproken in een café in Cairo. Zij is net op reis geweest en vertelt hem daarover. Haar zus gaat scheiden, vertelt ze. In de trein terug naar huis had ze een verhelderend gesprek met enkele buitenlandse toeristen, die openlijk spraken over hun lichaam en over seks en dat heeft haar aan het denken gezet. Zodra ze hierover begint, wordt Alaa wat ongemakkelijk. Mai neemt namelijk geen blad voor de mond en hij voelt de blikken van de veelal oudere mannen die ook in het café zitten in zijn rug branden. Zeker als ze voorstelt dat ze seks met hem wil (de twee zijn niet getrouwd), om te zien of ze wel bij elkaar passen.

‘Café Regular Cairo’ biedt een frisse kijk op de man-vrouwverhoudingen in het moderne Egypte en spelt met de verwachtingen van de kijker, die constant op het verkeerde been gezet wordt. Aanvankelijk worden de verhoudingen geschetst zoals je verwacht in een patriarchale samenleving (bazige mannen en onderdrukte vrouwen), maar al snel worden die verwachtingen compleet op hun kop gezet. Het gesprek blijft daardoor dynamisch en de toon schommelt van gespannen tot teder. De film werd opgenomen in een echt café in Cairo, met amateuracteurs die in het echte leven ook een stel vormen. Net als de film zelf, groeien ook zij naarmate de film vordert in hun rol. ‘Café Regular Cairo’ biedt een interessant kijkje in de Egyptische cultuur en toont een zijde van de revolutie die in de media onderbelicht blijft.

‘Café Regular, Cairo’ verschijnt dinsdag 2 oktober 2012 op DVD (‘Made in Egypt DVD-box).