Calvary (2014)

Regie: John Michael McDonagh | 97 minuten | drama | Acteurs: Brendan Gleeson, Chris O’Dowd, Kelly Reilly, Aidan Gillen, Dylan Moran, Isaach De Bankolé, M. Emmet Walsh, Marie-Josée Croze, Domhnall Gleeson, David Wilmot, Pat Shortt, Gary Lydon, Killian Scott, Orla O’Rourke, Owen Sharpe, David McSavage, Michael Og Lane, Mark O’Halloran, Declan Conlon, Anabel Sweeney

Op de een of andere manier is Brendan Gleeson nooit echt doorgebroken als acteur. Oké, hij heeft over werk niet te klagen, maar de acteur heeft maar weinig hoofdrollen mogen vertolken. Dat ligt in elk geval niet aan zijn acteertalent. In ‘Calvary’ bewijst hij opnieuw dat hij een groots karakteracteur is. Regisseur John Michael McDonagh beseft dat ook, want ‘Calvary’ is de tweede film waarin hij Gleeson de hoofdrol gunt. Eerder liet de cineast de Ier de hoofdrol vertolken in ‘The Guard’  uit 2011. Gelukkig maar dat er regisseurs als McDonagh rondlopen, want Gleeson verdient zijn plek in de spotlights. Zijn zoon Domhnall slaagt er wel in om de een na de andere hoofdrol in de wacht te slepen. Zo speelde hij in ‘About Time’ en ‘Ex Machina’. Hij heeft het talent van zijn vader geërfd. Afijn, terug naar ‘Calvary’.

In ‘Calvary’ speelt pa Gleeson pastoor James Lavelle. Deze geestelijke wil van de wereld een betere plaats wil maken. Helaas zien de haatdragende bewoners van zijn kleine dorpje dat echter niet zitten en doen ze er alles aan om de pastoor te treiteren. Wanneer hij bedreigd wordt tijdens de geloofsbelijdenis zal hij het moeten opnemen tegen de donkere krachten die hem insluiten.

Net als ‘The Guard’ is ‘Calvary’ een bijzondere, ietwat vreemde film. McDonagh heeft een vreemd gevoel voor humor en gitzwarte tragedies liggen dichtbij shockhumor. Dit is geen gemakkelijke film. De kern van deze rolprent draait om kindermisbruik en de rol van de kerk. Deze film blijft na afloop nog lang in je hoofd rondspoken. Naast de glansrol van Gleeson is er ook een speciale vermelding voor komiek Chris O’Dowd (bekend van de geniale sitcom ‘The IT Crowd) die ook in een wat zwaardere rol overeind blijft. Ook Aidan Gillen is op dreef.

Naast het fenomenale acteerwerk is de soundtrack van ‘Calvary’ ook zeer de moeite waard. De liefhebber van zware kost die overgoten is met inktzwarte humor zal zeker genieten van deze opmerkelijke film.

DVD-release: 18 maart 2015
Bioscooprelease: 11 augustus 2016 (Previously Unreleased 2016)