Capote (2005)

Regie: Bennett Miller | 99 minuten | drama, biografie, misdaad | Acteurs: Philip Seymour Hoffman, Catherine Keener, Clifton Collins Jr., Chris Cooper, Bruce Greenwood, Bob Balaban, Mark Pellegrino, Allie Mickelson, Marshall Bell, Araby Lockhart, Robert Huculak, R.D. Reid

Philip Seymour Hoffman gaat er in deze rol vol tegenaan en kruipt werkelijk in alle geledingen in de huid van Truman Capote, de Amerikaanse journalist en auteur. In 1959 is Capote al een populaire gast in het cultuurcircuit in New York. Zijn aandacht wordt getrokken door een gruwelijke moord in een plattelandsdorp in Kansas. Vier leden van een familie zijn beestachtig omgebracht. Hij stelt de krant The New Yorker voor er een artikel over te schrijven. Capote is een voor die tijd bijzonder opvallende homo met nichterig gedrag, een vrouwelijk stemmetje en zijn verschijning in het plattelandsplaatsje leidt aanvankelijk tot weinig medewerking. Harper Lee, een goede vriendin van Capote en zelf schrijfster legt als begripvolle en geheel anders opererende vrouw de eerste nuttige contacten. Haar intermediaire functie is al snel niet meer nodig. Zelfs in het plattelandsplaatsje Holcomb heeft men van Capote gehoord. Al snel dringt het besef door dat hij serieus over de zaak wil berichten. Als de daders gearresteerd zijn, krijgt Capote echt de smaak te pakken. Hij wil een non-fictie roman gaan schrijven over de feiten. Het is dus zaak dat hij alle feiten over de zaak en de achtergronden van de daders te weten krijgt.

Capote is een complexe persoonlijkheid en oogt in eerste instantie als een ijdele en nichterige journalist. Door zijn inzet komen echter steeds meer facetten van zijn persoonlijkheid naar boven. Hij wint de sympathie van de bevolking door zijn niet aflatende jacht op de feiten. Zijn eigen karaktertrekken zijn mede gevormd door zelf jarenlang met vooroordelen en verwijten te zijn geconfronteerd. Toch heeft zijn karakter ook een heel andere kant, hij is ijdel en uiterst ambitieus. Na veel gesprekken met Perry Smith, een van de twee moordenaars waar hij intussen vrienden mee is geworden, komt hij voor een moeilijke keuze te staan. Blijft hij Perry helpen met het zoeken naar een goede advocaat voor zijn verdediging, in de ijdele hoop hem uit de gevangenis te krijgen? Of moet hij zo snel mogelijk alle informatie uit Percy zien te krijgen en hopen dat het tweetal zo snel mogelijk veroordeeld wordt, waarna zijn boek een einde met (al weer) feiten heeft en gepubliceerd kan worden. Zijn uitgever voorspelt, na een voorlopige nog niet af zijnde versie te hebben gelezen, een enorm succes en dringt sterk aan op snelle publicatie.

Het boek is echter pas na zes jaar af en zijn In Cold Blood wordt een ongekend succes. Het succes en de gevolgen daarvan heeft zijn leven diepgaand beïnvloed. Uiteindelijk is hij aan drankverslaving ten onder gegaan. De film beperkt zich tot een schets van de jaren 1959-1965. Ondanks dat het dus geen biografie van Capote is, krijgen we een prachtig beeld van hem. Hoffman is volledig in de huid van Capote gekropen en speelt de sterren van de hemel.

De film is gemaakt in een soms wat langzame en uiterst sobere filmstijl en kent een prachtige cameravoering. Niet alleen Hoffman, maar ook Keener en Collins jr, (in de rol van Perry als een van de misdadigers) spelen erg sterk en uiterst geloofwaardig. Geen film voor de grote massa, maar uitermate geschikt voor de liefhebbers van de betere mainstreamfilm en het filmhuiscircuit. Een must see!

Rob Veerman

Bioscooprelease: 23 maart 2006