Capsule (2014)

Regie: Djie Han Thung | 85 minuten | drama, science fiction | Acteurs: Orlando do Brito, Anouk Kleykamp, Jet Kragt, Michael Schnörr, Inge Snijders, Olga van de Ven, Sharon Zaal, Hugo Metsers III

Het is inmiddels tien jaar geleden dat een afstudeerproject beloond werd met een bioscooppremière, maar de studenten van het Media College in Amsterdam hebben laten zien dat jong talent het ver kan schoppen met het science fiction drama ‘Capsule’.

Welke eigenschappen heb je als mens nodig om te overleven in een capsule als het leven op aarde ondraaglijk wordt? Wetenschapper Ichigo is ervan overtuigd dat de kosmische straling het leven op aarde uiteindelijk onmogelijk zal maken en daarom heeft hij voorzorgsmaatregelen genomen met het bouwen van een tijdelijke capsule. Ook is hij van mening dat liefde de meest belangrijke eigenschap van de mens is, al denken critici daar anders over.

We volgen enkele mensen die gescreend worden om vast te stellen dat zij de juiste capaciteit hebben als pioniers van de capsule. Vragen, dilemma’s en psychologische spelletjes worden voorgelegd aan de kandidaten. Dat iedereen buiten het onderzoek zijn en haar eigen problemen kent, is geen toeval. Want Ichigo wil testen in hoeverre ze nog in staat zijn lief te hebben, gezien hun persoonlijk leed. Ziekte, verkrachting, prostitutie, criminaliteit en eenzaamheid zijn immers onderdeel van hun levens en alle ondervraagden zijn met elkaar verbonden door hun keuzes in het leven.

Regisseur Djie Han (‘Orbit’) legt uit: “De focus van de film ligt op de altijd aanwezige worsteling van mensen in relatie tot hun naasten. Ook in mijn eerdere films was er altijd sprake van de al dan niet geslaagde pogingen tot communicatie tussen mensen in een fantastische setting.’ Een bescheiden bijrol is weggelegd voor Metsers III (‘Zusje’). Hij is het brein achter de particuliere acteursopleiding Faaam.

Er is gekozen voor een team van jonge acteurs, die elk hard aan de weg timmeren. Zo kennen we Michael Schnörr uit ‘Toren C’ en ‘Lotgenoten’. Anouk Kleykamp is op haar beurt regelmatig te zien in ‘Goede Tijden Slechte Tijden’ als Rosemarijn en met zijn hoofdrol in de Nederlandse dramaserie ‘Lijn 32’ is ook Orlando do Brito geen groentje te noemen. Het acteerwerk van deze jonge honden is sterk, geloofwaardig en zeer goed doordacht. Je ziet duidelijk dat er maandenlang is voorbereid en met name het camerawerk is van hoge kwaliteit. De prangende soundscapes die de film verrijken zijn afkomstig van Heckhausen & Schmidt, componisten van het Conservatorium. ‘Capsule’ is een zeer geslaagd filmproject dat goed valt te begrijpen ondanks zijn merkwaardige wendingen, obscure kosmische monologen en desolate beelden. De studenten en hun projectgroep kunnen met recht trots zijn op deze afstudeerproductie.

Lisette van der Meij

Bioscooprelease: 17 april 2014