Captain America: The Winter Soldier (2014)

Regie: Anthony Russo, Joe Russo | 136 minuten | actie, avontuur, science fiction | Acteurs: Chris Evans, Scarlett Johansson, Cobie Smulders, Samuel L. Jackson, Emily VanCamp, Robert Redford, Hayley Atwell, Sebastian Stan, Dominic Cooper, Stan Lee, Toby Jones, Frank Grillo, Anthony Mackie, Jenny Agutter, Garry Shandling, Alan Dale, Chin Han

Dat niet alles wat Marvel aanraakt verandert in goud heeft de teleurstellende tv-serie ‘Agents of S.H.I.E.L.D.’ wel bewezen. Maar gelukkig verloopt “Phase Two”, de tweede golf aan superheldenfilms uit de stal van Marvel, wel naar verwachting. De vervolgen van ‘Iron Man’ en ‘Thor’ werden overwegend goed ontvangen en het vervolg op ‘The Avengers’ wordt nu al gebombardeerd tot dé blockbuster van zomer 2015.

Uiteraard kon een tweede film van de meest patriottische superheld van Amerika niet uitblijven en deze krijgen we in de vorm van ‘Captain America: The Winter Soldier’. De films van Marvel bevatten wel vaker rake grappen (denk maar aan “Puny God”), maar evengoed was de keuze van regisseur voor dit vervolg opvallend te noemen. De gebroeders Russo, voornamelijk bekend van de comedyserie “Community”, hebben de eer gekregen om het verhaal van Steve Rogers A.K.A. Captain America verder uit de doeken te doen.

Net zoals zijn collega superhelden pikt Captain America (Chris Evans) de draad weer op na de epische “Battle of New York”. Met moeite probeert hij zijn plek te ontdekken in de moderne maatschappij, maar zijn werk voor  S.H.I.E.L.D. houdt hem bezig.

Samen met Black Widow (Scarlett Johansson) knapt hij de meeste klussen met speels gemak op, maar Captain America begint wel steeds meer te twijfelen aan de werkwijze van S.H.I.E.L.D. Juist wanneer hij op het spoor komt van een mogelijk complot dient zich een groter kwaad aan onder aanvoering van de mysterieuze Winter Soldier.

Na het ietwat lauwe eerste uitje van “Cap” (die erg veel weg had van een gemiddelde ‘Indiana Jones’ avontuur) komt hij in ‘Captain America: The Winter Soldier’ helemaal tot zijn recht. Van alle Marvel superhelden heeft Captain America waarschijnlijk de minst imponerende superkrachten (discuswerpen met zijn schild behoort tot zijn signature move), maar dit leent zich uitstekend voor om een wat meer realistisch verhaal. Er wordt goed ingespeeld op de huidige privacy-problematiek en de vraag wordt gesteld of het beter is om te leven in een veilige wereld zonder privacy of in vrijheid te leven met alle risico’s van dien.

Dit klinkt allemaal als zware materie maar Marvel zou Marvel niet zijn als hier niet de nodige dosis humor aan wordt toegevoegd, grotendeels te danken aan de regie van de gebroeders Russo. Wat dat betreft bewandelen ze een andere route dan DC comics die hun verfilmingen zo serieus mogelijk proberen neer te zetten.

De introductie van Falcon is prima in het verhaal verweven en als hij eenmaal zijn vleugels uitslaat ziet het er niet half zo vreemd uit als je zou verwachten. Ook de grotere rol van Black Widow creëert een tof buddy element en laat zien dat Scarlett Johansson ook wel klaar is voor haar eigen spin-off. Robert Redford (die qua uiterlijk een grote gelijkenis toont met de Nick Fury uit de comics) is met zijn omvangrijke ervaring in de wereld van film een welkome toevoeging aan de cast als de meerdere van Nick Fury.

Over Nick Fury gesproken, hij speelt dit keer een centrale rol in het verhaal en een actiescène met hem in de hoofdrol vormt een van de hoogtepunten van de film. Sowieso zijn de actiescènes in ‘Captain America: The Winter Soldier’ genieten geblazen en is de keuze voor minder CGI goed uitgepakt. Gelukkig blijken de gebroeders Russo ook deze filmkunst goed te beheersen. De verrassende onthullingen zorgen voor een sterke spanningsboog en dat de actieclimax herkenbaar aanvoelt nemen we maar even voor lief. Dit is wel een aandachtspuntje voor toekomstige Marvel-verfilmingen; minder identieke luchtgevechten!

Het blockbusterseizoen van 2014 wordt met ‘Captain America: The Winter Soldier’ uitstekend afgetrapt. Het sterk geschreven script, de scherpe humor en voortreffelijk actiescènes maken dit één van de sterkere Marvel releases. Er was enigszins sprake van een overkill aan superheldenfilms maar als zij allemaal het niveau van ‘Captain America: The Winter Soldier’ weten te evenaren dan ontvangt ondergetekende ze met open armen. Diegenen die nog niet bekend zijn met de Marvel routine; blijf nog even zitten na de aftiteling voor een niet te versmaden voorproefje op ‘Avengers: Age of Ultron’.

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 27 maart 2014
DVD- en blu-ray-release: 13 augustus 2014