Car Men (2006)

Regie: Boris Paval Conen | 28 minuten | korte film | Acteurs: Sabine Kupferberg, Gioconda Barbuto, David Krügel, Karel Hruka

Twee mannen en vrouwen komen schijnbaar uit het niets tevoorschijn uit een golvend landschap. Alsof ze uit de zee oprijzen, zie je ze af en toe naar boven komen en dan weer verdwijnen. Eenmaal dichterbij gekomen blijken ze alle vier een wiel voort te duwen en rennen ze elkaar al plagend en sarrend achterna. Wanneer een van de vrouwen (Gioconda Barbuto) door een mooie Tatra wordt overreden, staan de anderen er geschrokken om heen. Maar net als in een cartoon komt het platgereden figuurtje weer langzaam overeind en kan het spel verdergaan. Dit tekent de komische, luchtige sfeer van de film.

De vier proberen ieder op eigen wijze en soms concurrerend met elkaar een auto te bouwen die lijkt op de fraaie bolide die als een soort droombeeld ’s nachts voor Carmen (Sabine Kupferberg) opduikt en waarmee ze ook een stierengevecht aangaat. Bij het bouwen heeft ieder zijn eigen dromen die tot uiting komen in ouderwetse autoraces doorsneden met historisch beeldmateriaal. En, zoals het natuurlijk hoort in wat voor opvoering van Carmen dan ook, zijn daar de jaloezie, de smadelijke afwijzing en de heftige liefde en het geweld. De gammele auto die de vier tenslotte uit alle schroot onderdelen weten te produceren heeft twee sturen waarmee mooi symbolisch de onderlinge tweedracht wordt weergegeven.

‘Car Men’ is een onvervalste slapstick film met vreemd bewegende acteurs door versneld afgespeelde beeldjes en met grappige geluiden, zoals een luide ‘plop’ als iemand een sigaar uit zijn mond haalt. Een geestige en eigenzinnige variatie op de meestal zeer serieus en tragisch opgevoerde opera van Bizet. In dit grappige en komische geheel detoneren echter sommige scènes, zoals wanneer Carmen in een onecht lachen uitbarst om haar minachting tot uiting te laten komen. Dit doet heel onnatuurlijk aan en doorbreekt ruw de sfeer die zo mooi gecreëerd is door de ongewone beelden en absurdistische gebeurtenissen. Maar verder prima vermaak.

Diana Tjin-A Cheong