Cargo (2011)

Regie: Yan Vizinberg | 86 minuten | drama | Acteurs: Natasha Rinis, Sayed Badreya, Philip Willingham, Raul I Torres, Xavier Fan, Vaughn Goland, Israel Hernandez, Misha Kuznetsov, Dave Powers, Seth Ruffer, Darja Schabad, Adrian Luke Sinclair, Anita Storr, Alex Trubetskoy

‘Cargo’ is geen lichte kost. Een film over vrouwenhandel is dan ook geen goede basis voor een lichtvoetige komedie. Dat de film echter relevante onderwerpen aanstipt en iets zinnigs te zeggen heeft, is de jury van het New Hampshire Film Festival niet ontgaan. ‘Cargo’ won namelijk de Grand Jury Award van het festival. Volkomen terecht.

In ‘Cargo’ draait het om Natascha (Natasha Rinis). De jonge vrouw hoopt in Amerika een glansrijke modellencarrière op te bouwen. Helaas loopt het anders. De Russin wordt ontvoerd en gedwongen om als prostitué een bestaan in de States op te bouwen. De gewelddadige Sayeed (Sayed Badreya) pikt de nog niets vermoedende Natascha op in Mexico en rijft haar naar Amerika. Al snel ontdekt de vrouw dat er iets niet klopt. Ze bevindt zich in een wanhopige situatie en probeert de stugge Sayeed te paaien. In eerste instantie staat hij niet open voor de woorden van Natascha, maar zijn gevoel verandert langzaamaan. Als de vastgebonden Natascha een ongeluk veroorzaakt, komt ze er zelf goed vanaf, maar blijkt Sayeed ernstig gewond te zijn. Een ontsnappingskans dient zich aan, maar kan de vrouw wel zomaar weggaan en haar ontvoerder dood laten gaan?

Ondanks het krappe budget is ‘Cargo’ een erg indrukwekkende film geworden. De locatie – Sayeeds busje – is erg beperkt, de cast miniem en de soundtrack bijna afwezig maar de film blijft beklijven. ‘Cargo’ draait om de goed uitgewerkte personages. Rinis zet een sterke, maar ook breekbare vrouw neer. Badreya weet van de gewelddadige Sayeed toch een enigszins inleefbaar personage te maken. Erg knap. De film draait om mensen en niet om explosies of sadisme. Dat de film in grijstinten denkt – en niet in standaard zwart/wit – is dapper. De personages zijn niet overwegend goed of slecht en dat versterkt de realistische sfeer.

‘Cargo’ is een sterke arthousefilm die een groot publiek verdient.