Carnage (2011)

Regie: Roman Polanski | 79 minuten | drama, komedie | Acteurs: Kate Winslet, Jodie Foster, John C. Reilly, Christoph Waltz

‘Carnage’ van Roman Polanski is een bewerking van een van oorsprong Frans toneelstuk ‘Le Dieu du Carnage’ van Yasmine Reza. In de verfilmde versie van Polanski gaat het om twee echtparen uit New York die met elkaar in gesprek zijn gegaan naar aanleiding van een ruzie tussen hun twee zoons waarbij de een de ander met een stok heeft geslagen.

Beide echtparen hebben een totaal verschillende achtergrond en hun sociale klasse loopt uiteen. Penelope (Jodie Foster) werkt in een boekenwinkel. Ze is een geëngageerd mensenrechtenactiviste en schrijft een boek over de oorlog in Darfur (Soedan). Haar echtgenoot Michael (John C. Reilly) is een verkoper van huishoudelijke artikelen die graag op de sociale ladder hogerop wil komen.

Het andere echtpaar Alan en Nancy Cowan wordt vertolkt door Christoph Waltz en Kate Winslet. Alan is een topjurist die tot ieders ergernis ook nog tijdens het gesprek voortdurend ongegeneerd telefonisch bezig is met allerlei vormen van ‘damage control’. Alan vertegenwoordigt alles wat Penelope juist verafschuwt. Alans vrouw Nancy is een top beleggingsadviseur met dito inkomen.

Aanvankelijk verloopt hun ontmoeting nog op een prettige wijze. Zij zijn toch immers beschaafde mensen onder elkaar die dit met elkaar op een beschaafde wijze zullen oplossen en uitpraten? Er is volgens hen geen enkele noodzaak om hier ruzie over te maken. Het is geen verrassing dat dit gesprek nog een geheel andere wending zal nemen. Als de discussie over wat er tussen de zoons is gebeurd zonder al te veel rimpels bijna ten einde is gekomen, beginnen de opgekropte emoties en irritaties over elkaars gedrag over en weer toch tot uiting te komen. De stemming explodeert en zij beginnen elkaar soms vilein en soms ongegeneerd boosaardig verbaal aan te vallen en onderuit te halen.

Wat zich dan gaat afspelen is een magistrale demonstratie van onbeschoftheid. De klassenverschillen vallen geheel weg, het decorum dat iedereen tegenover de ander overeind probeerde te houden wordt volledig en vrijwillig afgebroken. Amusante en spitsvondige dialogen voeren naar voortdurend wisselende aanvallen over en weer en ook de coalitie tussen de echtparen wordt soms uiteengedreven. Verwacht van alles, er wordt overgegeven, de drank gaat rijkelijk vloeien en het laagje beschaving maakt plaats voor niets en niemand ontziende verbale agressie. Uiteindelijk beginnen de deelnemers elkaar en ook zichzelf doeltreffend te analyseren en ontleden.

Het spel van alle acteurs is meer dan overtuigend, maar vooral Jodie Foster en Christoph Waltz leveren topprestaties. De toeschouwer wordt voortdurend heen en weer geslingerd tussen de wisselende stemmingen van het gezelschap. ‘Carnage’ is hyperrealistisch met zeer herkenbare karakters, het verhaal ontvouwt zich met veel vaart. Als film is het vooral een sterk geacteerde comedy vol spitsvondige dialogen. ‘Carnage’ duurt relatief kort maar is door zijn intensiteit een indringende en boeiende ervaring die je volledig vasthoudt.

‘Beschaafde’ mensen krabben het laagje vernis bij elkaar genadeloos af en stellen ook zichzelf en hun hypocrisie onbarmhartig ten toon. IJzersterk, satirisch en hilarisch!

Rob Veerman

Waardering: 4.5