Carnival of Fear – Closed for the Season (2010)

Regie: Jay Woelfel | 105 minuten | horror, thriller | Acteurs: Aimee Brooks, Damian Maffei, Joe Unger, Will Waters, Alex Gabrielsen, Mike Nugent, Bob Watson, Jim Grega, Will Kinghorn, Russ Wisniewski, Stephanie Ann Rose, Bob Duecker, Marty Swiatkowski

Wie heeft er nou nog nooit een familiefilm gezien? Je weet wel zo’n oude VHS-tape waarop een dronken oom Henk te zien is op de jaarlijkse barbecue? Of een band waarop de eerste stapjes van je kleine neefje op film zijn vastgelegd? Uiteraard heb je ook nog het trouwfeest van je nichtje op VHS beschikbaar. Die films pak je niet snel uit de kast en áls je ze al laat zien, is het aan familie. Wees eerlijk: zit er ook maar één buitenstaander op het gelal van jouw oom Henk te wachten en wie boeit het nu hoe vaak je kruipende neefje een looppoging doet? Familiefilms zijn erg persoonlijk en typisch een geval waarin een clichématige spreuk (“Het klinkt misschien nu niet zo grappig, maar dat was het wel. Je had er bij moeten zijn.”) van toepassing os. Hetzelfde geldt voor ‘Carnival of Fear’…

‘Carnival of Fear’ heeft namelijk precies dezelfde status als een familiefilm: leuk voor intimi, maar vervelend voor ieder ander. Alleen de directe omgeving van alle betrokkenen zal enige vorm (waarschijnlijk zeer summier) van plezier uit deze horrorfilm halen. Mocht je de cast of regisseur niet persoonlijk kennen, dan zul je deze productie niet uit kunnen zitten. Het acteerwerk is stuitend slecht. In een willekeurige groep 8 van een willekeurige basisschool wordt beter geacteerd in de verplichte musical. De cast is houterig en zich enorm bewust van een camera (“Ik ben in beeld en heel nerveus”).

De special effects ogen erg goedkoop. De lokale speelgoedwinkel heeft waarschijnlijk een hoop vingerverf in moeten slaan, want er vloeit nogal wat verf in deze film. Visueel gezien ziet deze film er zeer amateuristisch uit. De cameravoering is dodelijk saai en de beeldkwaliteit is ronduit slecht te noemen. Een laag uitgesneden decolleté van één van de actrices moet dat gemis opvangen, maar dat lukt ook niet. ‘Carnival of Fear’ had niet in deze vorm uitgebracht mogen worden. Iedere zichzelf respecterende videotheek of entertainmentstore moet dit wanproduct weigeren. Het kan niet de bedoeling zijn dat er ook maar iemand deze dvd koopt in de hoop een spannende of gore slasher te zien.

Deze veredelde familiefilm moet ergens diep achter in de kast van alle betrokkenen gestopt worden. Waar die thuishoort. Naast het dronkemansgelal van oom Henk en je kruipende neefje.

‘Carnival of Fear’ verschijnt donderdag 20 juni 2013 op DVD en is vanaf dinsdag 14 mei 2013 te huur.