Cary Grant: The Leading Man – Cary Grant: A Celebration of A Leading Man (1988)

Regie: Gene Feldman, Suzette Winter | 60 minuten | documentaire

Cary Grant (1904-1986) was de verpersoonlijking van de filmster. Hij was een man die door zowel mannen als vrouwen werd aanbeden. Vrouwen hielden van hem, mannen wilden graag zijn zoals hij. Grant was de ideale leading man, niet alleen door zijn onmetelijke charme en knappe uiterlijk, maar ook door zijn fantastische komische talent en zijn natuurlijke screen persona. Achter het zorgvuldig gebeeldhouwde imago ging echter een complex en gevoelig individu schuil. Zijn karakter werd gevormd door een lastige jeugd in de Britse industriestad Bristol. Grant – die toen nog gewoon Archibald Alexander Leach heette – moest lijdzaam toekijken hoe zijn vader zijn moeder in een psychiatrische instelling liet opnemen. Hij was toen nog geen tien jaar oud. Zijn vader vertelde de kleine Archie dat zijn moeder voor een ‘lange vakantie’ weg was gegaan – pas op zijn 31e zou Grant ontdekken wat er daadwerkelijk was gebeurd. Op zijn veertiende sloot Archie zich aan bij een Vaudeville-gezelschap. Daar voelde hij zich thuis, de artiesten waren als een tweede familie voor hem. Het zou het begin zijn van een lange, vruchtvolle carrière.

In de televisiedocumentaire ‘Cary Grant: The Leading Man’ (1988), uit de serie ‘The Hollywood Collection’, wordt teruggekeken op de lange carrière van de acteur. Het beeld- en fotomateriaal uit zijn jongste jaren is redelijk uniek. Een toer met het Vaudeville-gezelschap brengt de jonge Archie in 1920 naar New York en hij raakt direct verknocht aan de metropool. Het zou nog ruim tien jaar duren voor zijn filmcarrière enige vorm kreeg. Mede dankzij diva’s Marlene Dietrich (met wie hij speelde in ‘Blonde Venus’ uit 1932) en Mae West, die hem als tegenspeler castte in ‘She Done Him Wrong’ (1933), kregen producenten in de gaten welke mogelijkheden de lange, knappe Brit had. Vanaf halverwege de jaren dertig begon het balletje pas goed te rollen voor Grant (inmiddels had hij zijn artiestennaam aangenomen) en rond 1940 was hij een van de populairste filmsterren van Hollywood. ‘The Leading Man’ volgt Grants carrière en toont fragmenten uit films als ‘Bringing Up Baby’ (1938) en ‘The Philadelphia Story’ (1940) tot ‘Charade’ (1963) ‘Father Goose’ (1964). Ook zijn werk met Alfred Hitchcock komt aan bod. Uit veel van de films die hij tussen 1932 en 1966 maakte, zijn korte fragmenten te zien. Tegenspelers als Deborah Kerr, Eva Marie Saint, Leslie Caron, Ralph Bellamy en Douglas Fairbanks Jr. komen aan het woord, evenals regisseurs Stanley Donen, Stanley Kramer en Richard Brooks en schrijver Garson Kanin.

Zo’n overzicht van een carrière is leuk, maar eigenlijk wil je ook de persoon achter de acteur beter leren kennen. Juist in het geval van Grant, die privé op een bepaalde manier vergroeide met zijn alter ego, biedt dat filmmakers Gene Feldman en Suzette Winter enorme mogelijkheden om dieper op hun onderwerp in te gaan. Helaas blijft ‘The Leading Man’ erg aan de oppervlakte. Wie al het een en ander over Grant weet, zal niets nieuws kunnen ontdekken in deze film. De geruchten rond zijn geaardheid blijven bijvoorbeeld onbesproken. In plaats daarvan richten Feldman en Winter zich op zijn mislukte huwelijken. Hoe het komt dat zijn relaties met vrouwen steeds maar weer stuklopen, wordt niet onderzocht. De geruchten over zijn biseksualiteit zijn niet uit de lucht gegrepen en het is een gemis dat Feldman en Winter er niets mee gedaan hebben in hun film. De talking heads vertellen ook niets nieuws onder de zon, al is het leuk om te horen hoe actrices als Caron, Kerr en Saint hun samenwerking met Grant ervaren hebben. Maar net als het archiefmateriaal dat niet uit films komt (hoofdzakelijk stills en promotiebeelden van filmstudio’s), is het allemaal erg nietszeggend en oppervlakkig. Aangezien de kwaliteit van beeld en geluid ook te wensen overlaat, kan gezegd worden dat deze documentaire de verwachtingen helaas niet waar weet te maken.

Als eerste kennismaking met Cary Grant biedt ‘The Leading Man’ een aardig overzicht van de carrière van de legendarische acteur. Het probleem is echter dat de doelgroep van dit soort films juist de fans zijn, die alles al van hun held weten en juist dieper op de zaken in willen gaan. Zij komen met deze film bedrogen uit, want diepgang is in deze documentaire ver te zoeken. Meer dan een oppervlakkig overzicht van het leven en werk van Grant is dit niet. ‘The Leading Man’ is een documentaire die de honger van de Cary Grant-fan helaas niet weet te stillen…