Casper en Emma op safari – Karsten og Petra på safari (2015)

Regie: Arne Lindtner Næss | 80 minuten | familie | Acteurs: Nora Amundsen, Elias Søvold-Simonsen, Felicia Formoe, Janne Formoe, Thorbjørn Harr, Dumisani Mbebe, Teres Mungai, Ivar Nørve, L.J. Urbani, Hilde Louise Asbjørnsen

In Noorwegen en Denemarken kent vrijwel elk kind hen: de kleuters Karsten en Petra. De boekenpersonages werden in 1992 door de Noorse schrijvers Tor Åge Bringsværd en Anne G. Holt bedacht en hun avonturen vonden sindsdien gretig aftrek in met name de Scandinavische landen. Alleen al in Noorwegen en Denemarken gingen de boeken ruim anderhalf miljoen keer over de toonbank. Ook in Nederland wordt het tweetal steeds bekender, al heten ze hier Casper en Emma. De jeugdserie die gemaakt werd is ook hier uitgezonden en inmiddels zijn ook enkele films verschenen met het avontuurlijke tweetal in de hoofdrol. Scandinavische jeugdfilms zijn doorgaans van uitstekende kwaliteit en durven zwaardere thema’s als scheidingen, ziekte, dood en rouw op een voor de doelgroep te begrijpen manier aan te snijden. Casper en Emma vormen hier geen uitzondering op. Zo werd in de eerste speelfilm, ‘Casper en Emma – Beste vriendjes’ (2013), al besproken dat Emma’s vader overleden is en hoe het meisje hiermee omgaat. Na ‘Casper en Emma’- Op wintersport’ en ‘Casper en Emma – Vrolijk kerstfeest’ (beide 2014) gaat het tweetal nu op safari in Afrika.

Groter kan het avontuur voor twee vijf- à zesjarigen niet zijn! Emma (Nora Amundsen) mag met haar moeder (Janne Formoe), die dierenarts is, mee op reis naar Afrika, waar ze haar oud-collega Ann (Teres Mungai) gaat helpen in de dierenkliniek Camp Eden. En Casper (Elias Søvold-Simonsen) mag mee! Uiteraard zijn ook Emma’s opa (Ivar Nørve) en de knuffels Welpje en Mevrouw Konijn van de partij. Eenmaal op hun plaats van bestemming aanbeland rijgen de avonturen zich aaneen. Casper en Emma raken bevriend met Tiri, de dochter van Ann. Die is dolblij dat er eindelijk kinderen zijn om mee te spelen, want het enige kind dat in de buurt van Camp Eden woont is de verwende Klara (Felicia Formoe), die ze heel vervelend vindt omdat ze altijd krijgt wat ze wil en dan nóg niet tevreden is. Tijdens een safari onder leiding van Tiri’s vader (Dumisani Mbebe) ontdekken ze dat Klara een leeuwenwelpje gekregen heeft van haar vader. Maar wilde dieren mogen niet als huisdier gehouden worden, dus het welpje, dat ze Leo dopen, gaat mee naar de opvang in Camp Eden. Als blijkt dat het diertje niet wil drinken, bedenkt Emma dat dat wel eens kan komen doordat ze haar moeder mist. Hoewel zowel Emma’s als Tiri’s moeder zeggen dat het onmogelijk is om de leeuwin op te sporen, maar toch gaan Casper, Emma, Tiri en opa naar haar op zoek.

Op safari gaan, het is de ultieme droom voor veel kinderen (en trouwens ook voor veel volwassenen). In ‘Casper en Emma – Op safari’ (2015) wordt dit avontuur op een dusdanig uitgebalanceerde wijze gepresenteerd dat het voor de doelgroep (grofweg vier- tot negenjarigen) eenvoudig te behapstukken is. Problemen die voorbijkomen worden op het niveau van de doelgroep uitgewerkt. Kinderen die geen vriendjes hebben om mee te spelen, zoekgeraakte knuffels; dat werk. Zelfs het onderliggende thema van stroperij en dierenleed wordt licht en luchtig gebracht. Volwassenen die met hun kroost meekijken weten dat over dit soort zaken niet zo gemakkelijk heen kan worden gestapt, maar scenarioschrijver Alexander Eik en regisseur Arne Lindtner Næss houden het bewust simpel. Net als zijn voorgangers is ook deze film met Casper en Emma, die van zichzelf al vrolijk is, opgefleurd met geanimeerde openingscredits en prettig in het gehoor liggen liedjes. Daarnaast is dé gimmick natuurlijk dat de knuffels van de kinderen, Welpje en Mevrouw Konijn (en ook Schildpad van Tiri) kunnen praten en bewegen en daadwerkelijk een bijdrage leveren aan het verhaal. Voor een kind van een jaar of vijf dat zijn eigen knuffelbeest overal mee naartoe sleept is dat natuurlijk fantastisch om te zien!

De films van Casper en Emma zijn een doorslaand succes bij kinderen en het is duidelijk waarom dat zo is. De verhalen zijn herkenbaar en spreken aan, durven zwaardere thematiek aan te snijden maar blijven luchtig en de films zijn vrolijk, kleurrijk en ogen creatief. Dat het acteerwerk wat al te dik aangezet is (Emma’s opa!) en dat de nasynchronisatie niet geweldig is, daar zal de gemiddelde vijfjarige écht niet wakker van liggen!

Bioscooprelease: 7 juli 2016
DVD-release: 11 oktober 2016