Cassadaga (2011)

Regie: Anthony DiBlasi | 100 minuten | horror, thriller | Acteurs: Kelen Coleman, Louise Fletcher, Kevin Alejandro,  Lucius Baston, Christina Bach, Amy LoCicero, Brooke Bezick, J. LaRose, Rus Blackwell, Sarah Sculco, Megan Brown, Nickolas Wolf

Het zit Lily Morel (Kelen Coleman) niet mee. Nou ja, dat kun je het understatement van het jaar noemen. De jonge vrouw krijgt een bak ellende over zich heen waar je u tegen zegt. Zo is ze doof, heeft ze haar vader nooit gekend, is haar moeder overleden aan kanker en moet ze ook nog eens de dood van haar door een auto-ongeluk overleden zusje zien te verwerken. Dit klinkt misschien als een tv-drama zoals die op de commerciële zenders te zien zijn, maar dat is het niet. ‘Cassadaga’ is een horrorfilm. Wist je trouwens al dat Lily ook nog met een geest en een seriemoordenaar te maken krijgt? C’est la vie voor een screamqueen zullen we maar zeggen…

‘Cassadaga’ is een soap met horrorelementen. Dat is eigenlijk de beste beschrijving van deze film. Regisseur Anthony DiBlasi heeft zijn film tot de nok toe gevuld met problemen en obstakels die zijn heldin moet overkomen voordat het leven haar weer toe kan lachen. Het wordt te veel. De ellende waarmee Lily worstelt is te overdreven en grotesk. Hoeveel pech kan iemand hebben?

Gelukkig wordt de ongelukkige vrouw sterk vertolkt door Coleman, zodat je toch sympathie voor haar kunt opbrengen. De karakterontwikkeling gaat wel ten koste van de griezelmomenten. Omdat Lily zoveel voor haar kiezen krijgt, is er (te) weinig tijd voor horrorscènes. Zonde, want DiBlasi heeft een sterke schurk in de vorm van seriemoordenaar Gepetto. Dit menselijke monster verminkt vrouwen, zodat hij ze tot levende poppen kan maken. Het levert een paar spannende en gruwelijke momenten op. Helaas zijn deze scènes zo lukraak in de film gemonteerd dat ze eerder verwarrend dan spanningsverhogend werken.

‘Cassadaga’ schiet verhaaltechnisch te kort, doordat flashbacks op een nogal onoverzichtelijke manier in het heden zijn gemonteerd. Ook wordt nooit verklaard hoe Lily doof is geworden. Je moet maar raden naar de reden.  DiBlasi kan beter, want zijn debuut ‘Dread’ was spannend en goed geacteerd. De regisseur verdient wel een pluim voor de casting van Coleman. Ze zet haar personage neer als een intelligente vrouw en is voor de verandering eens geen graatmager model met acteeraspiraties. Ze heeft een normaal postuur en is niet overdreven knap.  Echt heel slecht is ‘Cassadaga’ niet, maar horrorfans zullen zich bekocht voelen door het gebrek aan gore.

‘Cassadaga’ verschijnt woensdag 23 mei 2012 op DVD.