Chappie (2015)

Regie: Neill Blomkamp | 120 minuten | actie, science fiction, thriller | Acteurs: Sharlto Copley, Dev Patel, Ninja, Yo-Landi Vi$$er, Sigourney Weaver, Hugh Jackman, Brandon Auret, Jose Pablo Cantillo, Johnny Selema, Anderson Cooper, Maurice Carpede, Jason Cope, Kevin Otto, Chris Shields, Bill Marchant, Robert Hobbs

In de nabije toekomst wordt misdaad met behulp van robots bestreden door een brute politiemacht. Deon Wilson (Dev Patel) heeft echter grotere ambities met zijn androïden. Hij wil zijn creaties van een eigen wil voorzien. Zelfdenkende robots zijn de toekomst. Zijn leidinggevende (Sigourney Weaver) is het daar niet mee eens en verbiedt Wilson om te experimenteren met artificiële intelligentie. Ondertussen probeert Wilsons concurrent (Hugh Jackman) zijn logge Moose robot te promoten. Als Wilson in het geheim besluit om een afgekeurde robot van een brein te voorzien, wordt hij gekidnapt door een stel gangsters (Yo-Landi Vi$$er en Ninja van hiphopgroep Die Antwoord). Wilson voert zijn experiment uit en de boeven ontfermen zich over de androïde die ze Chappie (Sharlto Copley)
noemen. De robot begint blanco en leert gaandeweg meer over het leven. Als Chappie op het criminele pad lijkt te belanden, wordt zwaar geschut ingezet.

‘Chappie’ is een aparte film geworden. Volgens de geruchtenmolen was Die Antwoord onhandelbaar en is hun vriendschap met de regisseur op de montagetafel gesneuveld. Je merkt weinig van die vermeende spanningen op de set als je de film ziet, maar je kunt niet ontkennen dat het verhaalverloop flink rammelt. Deze film is een kruising tussen een melodrama, science fiction thriller, kinderfilm en een promoclip voor Die Antwoord. Het heeft in een onevenwichtige film geresulteerd die bruut geweld met kinderlijke, boertige humor combineert en het geheel afgiet met een ontroerende finale en een soundtrack vol hyperactieve stuiterhiphop. Blomkamp is er niet in geslaagd om er een gestroomlijnd geheel van te maken. Dit heeft in een uiterst curieuze film geresulteerd.

De bijdrage van Die Antwoord is op zich niet verkeerd – het spel van Vi$$er en Ninja is degelijk – maar het contrasteert met de overige castleden. Ze zetten een (uitvergrote) versie van zichzelf neer en dat is niet altijd even fraai. Vooral Ninja is onuitstaanbaar met zijn opgefokte gedrag en machismo. Vi$$er weet menselijkheid in haar rol aan te brengen en bewijst dat ze een aardige actrice is. Verder is het behoorlijk dubieus om te zien dat de leden van Die Antwoord hun eigen merchandise dragen en draaien. In ‘Chappie’ wordt nooit over de band zelf gesproken. De cartooneske hiphoppers vallen uit de toon. Patel, Weaver en Jackman zetten personages neer. Ze houden zich aan het script en praten Engels. Die Antwoord bezigt een eigen taaltje en koketteert met hun muziek en imago. Het botst.

Toch is dit geen mislukking geworden. De grootste troef van ‘Chappie’  is namelijk Blomkamps muze Sharlto Copley. Hij deed de motion capture van Chappie en brengt de titelheld tot leven. De robot is kinderlijk, aandoenlijk en gevaarlijk tegelijkertijd. Zeg maar een kruising tussen RoboCop en Number 5 uit jaren 80 vehikel ‘Short Circuit’. Copley is het kloppend hart van deze film. Scifi-liefhebbers moeten deze film echter zeker een kans geven. De robots zien er zeer realistisch uit en de actiescènes zijn snoeihard. Het geweld maakt impact en Blomkamp brengt het onopgesmukt in beeld. ‘Chappie’ hengelt naar een cultstatus.

Bioscooprelease: 5 maart 2015
DVD- en blu-ray-release: 15 juli 2015