Chasing Liberty (2004)

Regie: Andy Cadiff | 111 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Mandy Moore, Matthew Goode, Jeremy Piven, Anabella Sciorra, Caroline Goodall, Mark Harmon, Stark Sands, Sam Ellis

Regisseur Andy Cadiff deed tot nu toe vooral TV-werk in Amerikaanse series. Met de romantische komedie ‘Chasing Liberty’ maakt hij zijn regiedebuut op het witte doek. De hoofdrol wordt gespeeld door de negentienjarige popzangeres Mandy Moore (in de rol van Anna Foster). Zij staat in de VS geboekt als een rijzend sterretje en populair tiener-idool. Zoals elk zichzelf respecterende popster moest zij ook maar eens in een film meedoen. Ook haar tegenspeler Matthew Goode is tamelijk vers op het witte doek, hoewel hij zich reeds heeft bewezen als een verdienstelijk acteur in de Engelse theaters. Samen moeten zij deze film dragen, de andere spelers figureren daar eigenlijk een beetje omheen.

‘Chasing Liberty’ is natuurlijk een romantisch verhaal, maar waarschijnlijk alleen voor kinderen en tieners. Zij kunnen zich vergapen aan de glamour van het leven van een dochter van de president en zich goed verplaatsen in de wens om je aan je ouders te ontworstelen om zelf het liefdespad op te gaan. De bonte enscenering van het verhaal moet daar een handje bij kunnen helpen; Anna Foster leeft in het Witte Huis waarin ze als een prinses leeft. Op reis in Europa zien we de beeldschone plaatjes van Praag en Venetië en de acteurs zijn van het type “jong en knap”. Als Anna Foster en Ben Calder samen op de vlucht slaan voor de in hun nek hijgende veiligheidsagenten maken ze allemaal gekke en toch ongevaarlijke dingen mee en langzaam worden ze een beetje verliefd. Hartstikke leuk allemaal. Maar ook een beetje doorsnee en saai. De beelden van Europa in de film zijn zo uit de toeristenfolders geplukt en het wil eigenlijk maar niet echt broeien tussen de twee lovers. Je snapt dan ook niet wat de beste jongen in het meisje ziet; het is gewoon een zeurderig verwend nest. Dus de romantiek wil maar niet echt overtuigend tot zijn recht komen.

De komedie dan? Er worden een paar rare bijrollen in de film gebracht van gekke Europeanen die raar praten en soms willen de potsierlijke situaties met het legertje veiligheidsagenten nog wel eens de mondhoeken en tenen doen krullen, maar dat is het dan. ‘Chasing Liberty’ is eigenlijk prima geschikt voor de regenachtige zomerdagen, je bent even van de straat en daarna ben je de film zo weer vergeten.

Endre Timar

Bioscooprelease: 22 juli 2004