Chasing Mavericks (2012)

Regie: Michael Apted, Curtis Hanson | 115 minuten | drama, sport | Acteurs: Jonny Weston, Gerard Butler, Elisabeth Shue, Abigail Spencer, Leven Rambin, Greg Long, Peter Mel, Zach Wormhoudt, Devin Crittenden, Taylor Handley, Cooper Timberline, Maya Raines, Harley Graham, Jenica Bergere, James Anthony Cotton, Channon Roe, Thomas Freil, L. Peter Callender, Andrew Pierno, Coy Coffman, Richard Gross, Gary Griffis, Brandon Fleschner, Adam Del Rio, Keegan Boos, Kaila Pearson, Christopher Sweeney, Elina Wells, Brandon Hooper, Nate Feix

Tien kilometer ten zuiden van San Francisco ligt een van ‘s werelds beroemdste surflocaties: Mavericks. De golven breken hier extreem hoog omdat er zich onder water apart gevormde rotsformaties bevinden. Dat levert natuurlijk een enorme aantrekkingskracht op voor big wave surfers. Zo ook Jay Moriarty, die nog maar een broekie is – wel een getalenteerd broekie, dat moet gezegd worden, als hij kennismaakt met de Mavericks. Vanaf dat moment is hij vastbesloten om zelf over de Mavericks te surfen. Hij roept daarbij de hulp in van overbuurman, en toevallig ook vernuftig surfer, Frosty Hesson. Die moet hem in amper drie maanden tijd zien klaar te stomen voor deze ongehoorde uitdaging. Dat betekent niet alleen veel fysieke training, maar ook mentaal is Jay er nog lang niet.

De film ‘Chasing Mavericks’ vertelt het levensverhaal van Jay Moriarty en blijft behoorlijk dicht bij de waarheid, al is het allemaal natuurlijk wat aangedikt. En juist die soapachtige accenten maken het een zwakkere film: de tweedimensionale treiterkoppen, de alcoholproblemen van Jays moeder (gespeeld door Elisabeth Shue, wiens talenten hier door het op dat punt falende scenario onbenut blijven), Jays drugsverslaafde vriend… het leidt onnodig af van Jays op zich al intrigerende weg naar de top. Jonny Weston is een frisse verschijning en speelt zijn rol goed, zij het niet memorabel en Gerard Butler weet net voldoende emotie in zijn spel als Frosty te leggen om de surrogaat-vader-zoon-relatie die ontstaat geloofwaardig te maken. Abigail Spencer maakt wel indruk als Brenda Hesson, vrouw van Frosty. Maar hoewel Jays love interest Kim (Leven Rambin) leuk is om te zien en een sympathiek meisje is, komt haar personage niet helemaal uit de verf en versterkt haar karakter alleen maar de goedmoedigheid van Jay, net als alle hierboven genoemde problemen die Jay het hoofd moet zien te bieden.

De beste momenten van ‘Chasing Mavericks’ bevinden zich – gelukkig maar – in het water. De surfscènes zijn adembenemend in beeld gebracht en geven de kijker een stoot adrenaline om u tegen te zeggen. Het gevaar dat het surfen in dit wonder van de natuur met zich meebrengt is op uiterst realistische wijze gefilmd, maar dat het voor een surfer een onmetelijke verleiding betekent, is eveneens invoelbaar gemaakt. Daar ligt absoluut de kracht van ‘Chasing Mavericks’. Ook maakt deze film duidelijk dat er veel meer komt kijken bij de grootse krachtsinspanning die geleverd moet worden voor het bedwingen van de golven dan spier- en wilskracht. Als surffilm is ‘Chasing Mavericks’ meer dan geslaagd, als drama over een jongen die zijn underdogpositie weet te ontstijgen, overtuigt deze door Curtis Hanson en Michael Apted geregisseerde film net iets minder. Toch is het geen film waar je spijt van hoeft te krijgen als je ‘m hebt gezien.

Bioscooprelease: 25 oktober 2012
VOD-release: 29 mei 2013
DVD-release: 29 mei 2013