Cherry Falls (2000)

Regie: Geoffrey Wright | 92 minuten | komedie, horror, thriller | Acteurs: Brittany Murphy, Jay Mohr, Michael Biehn, Jesse Bradford, Candy Clark, Amanda Anka, Joe Inscoe, Gabriel Mann, Natalie Ramsey, Douglas Spain, Bre Blair, Kristen Miller, Michael Weston, Keram Malicki-Sánchez, Joannah Portman, Vicki Davis, Bret McKee, Clementine Ford, Margaret Moister, Michael Goodwin, Steve Boles, David Lenthall, Steve Ayers, Candy Aston-Dennis, Deborah Hobart, Beatrice Bush, Rick Forrester, Tammy Ballance, DJ Qualls, Michael Harding, Patt Noday, Jessica Driscoll, Mark Joy, Alex Wharff, Christopher Evans, Michael Cammack, Jesse Janowsky

Brittany Murphy staat bekend om haar vertolkingen van meisjes waar iets mis mee is, op psychisch gebied wel te verstaan. In ‘David and Lisa’, een tv-film uit 1998, speelde ze bijvoorbeeld een schizofreen meisje dat alleen in rijm praatte, in ‘Girl, Interrupted’ vertolkte ze Daisy, die seksueel misbruikt was. In ‘Don’t Say a Word’ was Brittany Elisabeth, die door een posttraumatische stressstoornis de hele film – inderdaad – bijna geen woord zegt. En zo zijn er nog tal van voorbeelden te noemen. In ‘Cherry Falls’ daarentegen lijkt het er sterk op dat zij de enige is met een beetje gezond verstand en dat is zeer verfrissend.

‘Cherry Falls’ is een leuke tienerslasher, waarin de psychopathische moordenaar het dit keer gemunt heeft op maagden. Daarmee hebben de makers een grappige draai gegeven aan het universele gegeven dat in de meeste tienerhorrorfilms degenen die sex hebben het eerst het loodje leggen. Zodra de jongeren in het plaatsje Cherry Falls dit door hebben, is hun antwoord hierop natuurlijk simpel: een sex-feest organiseren, zodat zij zelf als doelwit geëlimineerd worden. De film is tot op zekere hoogte nog behoorlijk spannend en de kijker wordt regelmatig op het verkeerde been gezet. De karakters maken een redelijke ontwikkeling door, meer dan van het genre verwacht mag worden. Het is dan ook erg prettig om te kijken naar wat minder oppervlakkige personages. Jody (Brittany Murphy) is daarvan het beste voorbeeld, haar persoontje groeit echt in de film en ze laat verschillende kanten van haar persoonlijkheid zien. Maar ook haar vriendje Kenny (leuke rol van Gabriel Mann) maakt een bepaalde ontwikkeling door en gedraagt zich anders dan je als kijker in eerste instantie zou verwachten. Verder valt Jay Mohr op in positieve zin, al komt hij wat jong over voor een leraarrol, hij is maar zeven jaar ouder dan Brittany Murphy. De rollen van de ouders van Jody, Brent en Marge Marken, worden gespeeld door Michael Biehn (‘Aliens’, ‘The Terminator’) en Candy Clark, waarbij Biehn een grote rol heeft, omdat hij naast overbezorgde vader ook nog eens de sheriff van het stadje is en het onderzoek naar de moordzaak leidt. Jody’s moeder Marge heeft een paar vreemde trekjes, zoals duidelijk wordt in één van de eerste scènes, waarin ze openlijk flirt met Kenny als deze haar dochter thuisbrengt. Humoristische toevoeging aan het script.

Qua gore komen de echte horrorfans niet aan hun trekken, er zitten een paar moordscènes in, maar de beelden van de slachtoffers zijn slechts flitsen. De film is echter vlot geschoten, er zit voldoende tempo in en het wordt nergens saai. Met deze prima cast en de goede regie is ‘Cherry Falls’ zeker geen slechte keuze in het tienerhorrorgenre.

Bioscooprelease: 21 juni 2001