Child 44 (2015)

Regie: Daniel Espinosa | 137 minuten | drama, thriller | Acteurs: Tom Hardy, Gary Oldman, Noomi Rapace, Joel Kinnaman, Jason Clarke, Paddy Considine, Vincent Cassel, Charles Dance, Tara Fitzgerald, Josef Altin, Sam Spruell, Ned Dennehy, Fares Fares, Nikolaj Lie Kaas

1953, Sovjet Unie. Leo Demidov (Tom Hardy) is een toegewijde officier die onder het regime van Stalin werkt voor de geheime dienst. Al gauw wordt zijn hulp ingeroepen bij een moeilijke zaak. Er is een moordenaar actief die het op kinderen heeft voorzien. In het communistische rijk van Stalin is geen plaats voor misdaad en de moorden worden door de geheime dienst gezien als ongelukken. Leo is het hier niet mee eens en probeert de moordenaar te vinden, maar wordt al snel gezien als een verrader. Hij slaat op de vlucht met zijn vrouw Raisa (Noomi Rapace), terwijl hij het spoor van moorden door heel Rusland volgt.

Een verfilming van een bestseller kan behoorlijk lastig zijn. Vooral als het boek een gecompliceerd moordmysterie, liefdesverhaal en een schets is van een land in een moeilijke periode. In zijn boek “Child 44” wist schrijver Tom Rob Smith deze componenten geheel vloeiend in elkaar over te laten lopen. Zijn filmische manier van schrijven trok direct kopers van de filmrechten en regisseur Ridley Scott haalde de rechten uiteindelijk binnen. Toch duurde het nog een paar jaar voordat de film daadwerkelijk tot stand kwam. De uiteindelijke cast bestaat uit Tom Hardy, Noomi Rapace en Gary Oldman. Je zou zeggen dat er haast niks mis kon gaan. Of toch wel?

De film begint met de jonge Leo die als wees wordt benaderd door een militair. Al snel zien we de volwassen Leo als succesvol officier in het leger. Hij is een echte leider en wordt als held onthaald en heeft een goede baan bij de geheime dienst. Niet iedereen loopt met hem weg en het is duidelijk dat zijn collega Vasili (Joel Kinnaman) door een incident zijn bloed wel kan drinken. Leo is getrouwd met de mooie Raisa, die zelf haar geheimen lijkt te hebben. Wanneer een oude vriend van Leo wanhopig is door de moord op zijn zoon, begint Leo voor het eerst in te zien dat Stalins paradijs helemaal niet zo perfect is. Bovenstaande speelt zich allemaal af in het eerste half uur van de film. Het is veel informatie die voor kijkers die niet bekend zijn met het boek al snel verwarrend kan zijn. Leo’s rol in de film blijft nogal vaag. Is hij nou goed of slecht?

Dat er hier en daar elementen van het boek moeten worden aangepast voor in de film is logisch. Maar in ‘Child 44’ hebben de makers één plotelement zodanig veranderd dat het spannendste gedeelte van het verhaal volledig verdwijnt. Wanneer Leo zich bezighoudt met het moordmysterie rondom de dode kinderen zien we een standaard moordonderzoek. Er is weinig spanning en wanneer duidelijk wordt wie er achter de moorden zit, haal je je schouders op door het gebrek aan motivatie van de dader. In het boek heeft Leo een bijzondere connectie met de moordenaar die gaandeweg steeds duidelijker wordt en de motivatie van de moordenaar is schokkend. Waarom de makers van de film juist dit element hebben weggelaten en verwerkt hebben tot een slaapverwekkende climax is dan ook onbegrijpelijk.

Film die zich afspelen met Engelstalige acteurs in een niet Engelstalig land hebben al gauw met een dilemma te maken. Laat je de acteurs Engels spreken of toch de taal van het land waar het verhaal zich afspeelt? Studio’s gaan vaak voor de eerste optie omdat een film dan beter te verkopen is. Ook in ‘Child 44’ spreekt vrijwel iedereen Engels maar met een Russisch accent. Over het resultaat kunnen we kort zijn, het werkt niet. Tom Hardy’s accent is zo vet aangezet dat hij soms klinkt als de Russische variant van zijn ‘The Dark Knight Rises’ karakter Bane. Maar Fransman Vincent Cassel spant de kroon met zijn accent dat lachwekkend slecht is. Noomi Rapace en Gary Oldman komen er nog mee weg maar het blijft een storende factor gedurende de film. Ook het acteerwerk van de sterke cast is wisselvallig. Tom Hardy is prima en doet zijn best met de ambigue Leo Demidov. Zijn karakter is niet voldoende vertaald naar het script en dat voel je, hij blijft een beetje oppervlakkig. Noomi Rapace is een stuk sterker als krachtige vrouw die in een harde omgeving probeert haar waardigheid te behouden. Vincent Cassel, Gary Oldman en Joel Kinnaman zijn allemaal inwisselbaar en je zou meer van ze verwachten, al kan je dat ook wijten aan het zwakke script.

‘Child 44’ doet hard zijn best om een thriller, drama en liefdesverhaal te zijn. Het resultaat is een onevenwichtige film die te lang duurt en nooit echt met het sterke bronmateriaal uit de voeten kan.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 7 mei 2015
DVD- en blu-ray-release: 30 september 2015