Children of Men (2006)

Regie: Alfonso Cuarón | 114 minuten | drama, thriller, avontuur, science fiction | Acteurs: Clive Owen, Julianne Moore, Michael Caine, Chiwetel Ejiofor, Charlie Hunnam, Claire-Hope Ashitey, Pam Ferris, Danny Huston, Peter Mullan, Oana Pellea, Paul Sharma, Jacek Koman

In ‘Y tu mamá también’, Cuárons eerste film, waren de context van het eigenlijke verhaal en de kleine dingetjes die in de achtergrond zijn waar te nemen eigenlijk minstens zo interessant als de centrale verhaallijn(en). De botsing van het oude en het nieuwe Mexico, het verloren gaan van bepaalde tradities en waarden, en de melancholie vanwege het vooruitzicht op een betrekkelijk onaangename toekomst: het is evenzo fascinerend als het groeiproces van de jongens en de tragische situatie van hun vrouwelijke reispartner. In ‘Children of Men’ is het niet anders.

Het toekomstige, dystopische straatbeeld van Londen is intrigerend. We zien rondrijdende tuk-tuks; audiovisuele reclamespotjes in trams waarin opgeroepen wordt tot het overleveren van illegalen (“Bij argwaan: geef ze aan”); vluchtelingenkampen voor deze illegalen, die angstwekkend veel aan concentratiekampen doen denken; militaire bezettingen van Moskeeën; loslopende dierentuinbeesten – een zebra en een kameel – in het park; en gewelddadige meutes die je auto zomaar aan gort kunnen slaan. Wanneer het hoofdverhaal eens wat minder interessant is – wat weinig voorkomt – zorgt de rijkheid van de beelden (en hun implicaties) in ieder geval voor voldoende afleiding.

Het fatalistische druipt af van deze samenleving, waarin de mens geen toekomst meer heeft door de onvruchtbaar geworden vrouwen en dan maar naar geweld grijpt, compleet egoïstisch te werk gaat en zichzelf en zijn medemens in het verderf stort (of was het andersom?). Schrijnend is de terloopse, vanzelfsprekende manier waarop geadverteerd wordt met het product “Quietus”, een zelfmoorddrankje. Wanneer Theodore Faron (Owen) ’s ochtends wakker wordt, komt dit spotje voorbij op t.v. We zien een mooie blauwe lucht en een man die een slok neemt van het spul en glimlacht, gevolgd door de slogan: “You decide when…”. In het Londen van 2027 wordt er al vanuit gegaan dat je de dag maar beter niet eens meer kan beginnen. Zelfs de komische terzijdes reflecteren deze mentaliteit. “Are you smoking?” vraagt een personage in de film aan Theodore, waarop hij antwoordt “Yeah, but it’s not working”, subtiel refererend aan één van de grootste cliché-opmerkingen in filmland.

Owen is een prima neutrale acteur om de kijker door de gebeurtenissen heen te leiden: de ideale “everyman”, die langzaamaan weer een beetje hoop krijgt, onder meer door de overtuigingen van vriendin Julianne Moore en vriend Michael Caine, die hem het wonder dat hem onder ogen komt: een zwangere vrouw, op waarde doen schatten. Hoewel het verhaal net niet aanvoelt als een écht groots epos of parabel, doet de film nauwelijks iets verkeerd en is hij immer boeiend. Het acteerwerk is, op zijn minst, degelijk met een goed gecaste Claire-Hope Ashitey, in de cruciale rol van de zwangere vrouw. Er zitten verschillende schokkende of heftige geweldsscènes in de film – zoals een overval op de auto van de hoofdpersonages door een agressieve groep mensen – waarbij er weer eens onverwacht (belangrijke) personages het loodje leggen, en in zeker één geval gaat dit gepaard met een aandoenlijke, bijna romantische, scène waaruit een essentieel sprankje hoop waart. Dit is het geval wanneer Owen met Ashitey en haar pas geboren kindje temidden van een virtuoos in beeld en geluid weergegeven beschieting van een gebouw naar buiten wandelt, waarbij alle soldaten het vuren staken en met stomheid geslagen zijn door dit kleine wondertje dat hen langzaam passeert, in de armen van haar moeder. Een welhaast adembenemend stukje cinema.

‘Children of Men’ combineert actie, humor, maatschappijkritiek, en een grauw doch fascinerend weergegeven toekomstbeeld en smeedt dit alles tot een uiterst kijkbaar werkje dat er geen twijfel meer over laat dat Cuarón de filmwereld iets interessants te bieden heeft.

Bioscooprelease: 26 oktober 2006