Cinéma Inch’Allah! (2012)

Regie: Vincent Coen, Guillaume Vandenberghe | 80 minuten | documentaire | Met: Reda Chebchoubi, Farid Metioui, Mohamed Ouachen, Noureddine Zerrad

De documentaire ‘Cinéma Inch’Allah’! zoomt in op vier musketiers uit Brussel met een ontembare amor voor de zevende kunst. Het viertal verdient de kost met een gewone dagtaak, maar wanneer de dagelijkse sleur is weggeëbd veranderen Farid, Noon, Reda en Mohamed in gepassioneerde filmmakers. Met een financiering van maar liefst nul euro en beperkte middelen bricoleren ze onverdroten aan hun oeuvre. Dat maakt hen dan ook echte adepten van het do it yourself principe. Met een flinke dosis lef en onvermurwbaar enthousiasme filmden deze amateurs in 20 jaren maar liefst 33 titels bijeen. Hun motivering verschilt maar passie is het bindmiddel tot een hechte samenwerking.

De Marokkaanse vrienden grossieren vooral in komedie en actie met een voorliefde voor martial arts. Wie zich graag wil verdiepen in de catalogus zal met een loep moeten zoeken. Hun films met veelzeggende benamingen als ‘Jamal Disco’ en ‘Mission Débile’ zijn niet bepaald commerciële successen of prijswinnende slokkoppen. Die dagelijkse baan is dus meer dan een noodzakelijk kwaad. De fragmenten die we te zien krijgen zijn over the top en blinken van de kitscherigheid. Maar de jool druipt er vanaf. Het ziet allemaal krakkemikkig uit, maar op hun manier participeren deze sympathieke garçons in het cultiveren van die magische wereld. En wat misschien nog belangrijker is: Farid, Noon, Reda en Mohamed laten hun stem horen. Marokkanen uit het Brusselse worden meestal volgens de clichés geassocieerd met andere activiteiten. De Brusselaars proberen die muur te slopen. Wie over de kolder heen kijkt kan zelfs persoonlijke issues van de makers ontdekken. Want laat er geen twijfel over bestaan: het ongebreidelde filmplezier heeft zo zijn prijs. Een stukgelopen huwelijk en getroubleerd vaderschap herinneren eraan dat er ook nog een echte wereld is.

Tegen het einde van de documentaire slaat de stemming in het vriendenclubje om. Een dipje van Farid verandert al snel in een Grand Canyon van existentiële bekommernissen waarbij het filmen op de helling komt te staan.

Farid, Noon, Reda en Mohamed zijn vanaf nu onze zelfverklaarde helden en ‘Cinéma Inch’Allah’ is een charmante documentaire die laat zien dat iedereen zijn dromen kan najagen.

Jochem Geelen

DVD-release: 4 december 2012