City of No Limits-En la ciudad sin límites (2002)

Regie: Antonio Hernández | 125 minuten | drama | Acteurs: Leonardo Sbaraglia, Fernando Fernán Gómez, Geraldine Chaplin, Ana Fernández, Adriana Ozores, Leticia Brédice, Roberto Álvarez, Àlex Casanovas, Mónica Estarreado, Alfredo Alcón, Natacha Kucic, Jorge San José, Lorena López, Alain Cipot, Eduardo Torroja

‘City of No Limits’ (‘En la ciudad sin límites’) van regisseur Antonio Hernández doet vanwege haar intriges een hoop vermoeden in de lange opmaat naar haar ontknoping. Familiegeheimen, onderlinge verhoudingen en verzwegen leed zorgen voor een uitstekende kennismaking met uiteenlopende karaktereigenschappen van de hoofdpersonen.

‘City of No Limits’ neemt de tijd, dat wel. En dat vergt investering van de kijker. Geen geoliede machine en geen opeenstapeling van prikkelende scènes als mogelijke wanhoopsdaad om de attentie van het grote publiek koste wat het kost vast te houden. Nee, ‘City of No Limits’ gaat behoedzaam haar eigen weg, staat op zichzelf en is geen hapklare film die de aanbidding van de massa nodig heeft. De film bevat begeleidende muziek als van een commerciële thriller, de artistieke kwaliteit van een arthouse film en de inhoud van een gedegen drama: een eigenzinnige film die zich niet in een hokje laat plaatsen, maar waar waarschijnlijk een breed publiek iets in kan ontdekken.

De geleidelijke voortgang van de film gaat parallel met een prettige manier van filmen; rustig, overzichtelijk en geïllustreerd met sfeervolle panorama’s van Parijs. En dan de cast, bestaande uit acteurs met een oorspronkelijke manier van acteren. Geraldine Chaplin is voor de niet-Spaanse kijker daarvan misschien wel de meest bekende. Al was het alleen maar om haar legendarische vader, Charles Chaplin. Maar wat niet vergeten moet worden is dat Geraldine sinds 1952 al in meer dan 120 filmproducties speelde, waaronder ‘Doctor Zhivago’ (1965) en ‘Chaplin’ (1992). Leuk detail: haar vader Charles speelde in niet meer dan 88 producties. Geraldine kent haar talen en vertolkte naast ‘City of No Limits’ al veel vaker rollen in uiteenlopende Spaans-Argentijnse films.

Een andere zeer geloofwaardige rol is weggelegd voor Fernando Fernán Gómez als de oude Max. Fernán Gómez overleed in 2007 op 88-jarige leeftijd. Zijn nalatenschap als acteur, regisseur en schrijver spreekt tot de verbeelding. In meer dan 200 films brengt hij zijn vakmanschap als acteur. In 2005 nog, kreeg Fernán Gómez voor zijn gehele oeuvre een Gouden Erebeer op het Filmfestival van Berlijn.

Het samenspel van Geraldine Chaplin en Fernando Fernán Gómez tegenover veel jongere acteurs als Leonardo Sbaraglia (Victor), geven ‘City of No Limits’ een magische sfeer waarin meerdere acteergeneraties elkaar ontmoeten. Het is diezelfde ambiance die verlenging geeft aan het bijpassende scenario waarin familieperikelen als jong versus oud, onbevangenheid en ervaring uitstekend tot zijn recht komen. Het levert op doordachte wijze direct bijdrage aan de waarschijnlijkheid van deze film.

Tjeerd Kooistra

Bioscooprelease: 23 oktober 2003