City of Violence – Zulu (2013)

Regie: Jérôme Salle | 110 minuten | misdaad, drama, thriller | Acteurs: Orlando Bloom, Forest Whitaker, Tanya van Graan, Natasha Loring, Roxanne Prentice, Sven Ruygrok, Patrick Lyster, Conrad Kemp, Kelsey Egan, Joelle Kayembe, Richard Lothian, Lise Slabber, Tinarie van Wyk Loots, Khulu Skenjana, Adrian Galley, Inge Beckmann, Dean Slater

Sinds  ‘Se7en’ (David Fincher, 1995) heeft het politiegenre een verhaaltechnische duistere en stilistisch fraaie weg ingeslagen. Ook ‘City of Violence’ bedient zich van die middelen. Maar net als vele andere films blijft ‘City of Violence’ steken in de schaduw van zijn illustere voorganger.

Plaats van handeling is het door drugs en geweld geteisterde Kaapstad. Het grootste gedeelte van de Zuid-Afrikaanse bevolkingsgroep leeft onder de armoede grens. De rijke, vooral blanke elite heeft zich verschanst achter de muren van hun goed beveiligde villa’s. Wanneer de dochter van een plaatselijke Rugbybons dood wordt gevonden, worden de tegenstellingen die het land in tweeën splitsen op scherp gesteld. Het meisje, blank en welgesteld, blijkt te zijn overleden aan een overdosis van een tot dan onbekende drugs. Het lijk is bovendien gruwelijk toegetakeld.

Rechercheur Ali Sokhela (Forest Whitaker) wordt op de geheimzinnige zaak gezet. Samen met zijn rechterhand Brian Epkeen (Orlando Bloom) probeert hij de oorsprong van het dodelijke middel te vinden. Dat leidt hen uiteindelijk tot diep in de criminele achterstandswijken van de miljoenenstad. Maar steeds meer ontstaat het besef dat er machtigere elementen aan de touwen trekken. De donkere dagen van het Apartheidsregime laat nog steeds zijn sporen na. De getroebleerde Sokhela, achtervolgd door de trauma’s uit het verleden, probeert bij alle machte de waarheid boven tafel te krijgen. Zeker wanneer ook zijn vrienden en familie niet veilig meer zijn de lange armen van het misdaadsyndicaat.

Dat klinkt veelbelovend. Maar wat betreft de uitvoering maakt ‘City of Violence’ het slechts ten dele waar en blijft het merendeel hangen in ongeïnspireerde genreclichés. Zo lijkt het alsof de makers een checklist met typische eigenschappen voor het genre hebben aangevinkt. Te beginnen bij de protagonisten. Een hoofdrechercheur met mentale problemen, waar hebben we dat vaker gezien. De muur die hij daarbij opbouwt heeft als bijeffect dat hij niet altijd makkelijk te doorgronden is voor de toeschouwer. Toch weet de aanvankelijke behoorlijk naïeve Sokhela genoeg sympathie op te wekken. Bonter is het personage van Orlando Bloom. Zijn Brian is een vrouwenverslindende grootgebruiker van alcohol en medicijnen. Van zijn vrouw gescheiden, de opvoeding van hun zoon verwaarloosd en ontworteld van de realiteit. Hoewel de acteur voor zijn doen niet slecht speelt, is het personage een rechtstreekse kopie van Jimmy McNulty (Dominic West) uit “The Wire”. Regisseur Jérȏme Salle weet waar Abraham de mosterd vandaan haalt. Origineel is het allemaal niet.

Hoe stereotype dan ook, de karakters hebben in ieder geval een achtergrond. Uiteindelijk heeft Salle zelfs meer aandacht voor zijn personages, dan voor het verhaal van de moord. Die tweesplitsing komt als gevolg nooit meer samen. De pretenties van het verhaal kunnen daardoor nooit worden waargemaakt. Dat gaat op zijn beurt ook weer ten koste van de geloofwaardigheid. Een echte aanklacht van het verleden blijft uit. Dat gebrek aan echte diepgang doet denken aan het meer obligate televisiewerk. Ook de cinematografie past zich aan dat niveau aan. In de belichting is bijvoorbeeld getracht een sterke invloed op de film uit te oefenen, conform het gebruik van licht in ‘Se7en’. Door die nadrukkelijkheid is het echter eerder storend. Zeker gezien het inconsequente gebruik ervan. Die rommeligheid staat ‘City of Violence’ niet goed.

Concluderend is te zeggen dat er fouten zijn gemaakt in het productieproces van de film. De wil is er wel, maar in de soms knullige uitvoering was niet iedereen even scherp. Bovendien heeft regisseur Salle iets teveel leentjebuur gespeeld bij anders films en televisieseries. Toch is ‘City of Violence’ geen beroerde film, ook getuige de selectie van de film op het onofficiële programma van het festival van Cannes. De film past daarom goed bij het huidige Zuid-Afrika, waar de problemen uit het verleden nog lang de lucht niet uit zijn.

Wouter Los

Bioscooprelease: 12 juni 2014
DVD-release: 7 oktober 2014