Clash of the Titans (2010)

Regie: Louis Leterrier | 106 minuten | actie, drama, fantasie | Acteurs: Sam Worthington, Ralph Fiennes, Liam Neeson, Gemma Arterton, Alexa Davalos, Danny Huston, Nicholas Hoult, Izabella Miko, Mads Mikkelsen, Jason Flemyng, Tamer Hassan, Nathalie Cox, Hans Matheson, Polly Walker, Pete Postlethwaite, Luke Evans, William Houston, Kaya Scodelario, Vincent Regan, Liam Cunningham, Luke Treadaway, Jamie Sives, Martin McCann, Ian Whyte, Robert Roman Ratajczak, Tine Stapelfeldt, Nina Young

Natuurlijk moest er een remake komen van ‘Clash of the Titans’ uit 1981. Anno 2010 is er technisch gezien zo veel meer mogelijk, dat het een dergelijke film alleen maar ten goede kan komen. De plannen voor de nieuwe versie zijn ontstaan in 2002 en zijn uiteindelijk medio 2008 overgedragen aan Louis Leterrier. Als kind was hij al fan van de film. De Fransman was eerder verantwoordelijk voor een andere blockbuster, ‘The Incredible Hulk’ (2008). Volgens de regisseur is het universum van de striphelden te vergelijken met die van de Griekse mythologieën. Oorspronkelijk had de film al in maart 2010 in de bioscoop moeten verschijnen, maar door het succes van de 3D-film ‘Avatar’ van James Cameron, werd op het laatste moment besloten om ‘Clash of the Titans’ ook in 3D om te zetten, waardoor de release uitgesteld werd. Hoewel een film als ‘Avatar’ direct in 3D is opgenomen, is het geen ongebruikelijk methode om films pas in postproductie van 2D naar 3D om te zetten.

‘Clash of the Titans’ vertelt het verhaal van Perseus (Sam Worthington), de zoon van oppergod Zeus (Liam Neeson) en sterveling Danaë. Hij groeit op als wees bij een visser en zijn vrouw. Als zijn familie door de goden wordt vermoord is het tijd om in opstand te komen. De strijd moet worden aangegaan met de god van de onderwereld Hades (Ralph Fiennes) om de mensheid te redden. Met behulp van een leger krijgers en een mooie priesteres (Gemma Arterton) gaat hij de missie vol monsters en gevaren aan. De actiescènes zijn meer dan overdonderend. De monsters en wezens zien er prachtig uit, daarnaast draagt de muziek goed bij aan de epische sfeer van de film. Daar is helemaal niets mis mee, maar dat is gezien het budget van de film en het technisch vernuft van tegenwoordig niet de uitdaging. De Griekse mythologieën insteek is altijd veelbelovend: klassieke verhalen doordrongen van intriges en avonturen. Niemand zal bij het kijken van ‘Clash of the Titans’ een mythologisch kloppend epos verwachten, maar van de oorspronkelijke verhalen blijft weinig over. De mythologie van Perseus en Medusa is in de film gereduceerd tot een grote actiescène, ontdaan van alle nuance en spitsvondigheid.

De veelbelovende actiester Sam Worthington zet Perseus neer als een onsympathiekeling, in wie het goddelijke ver te zoeken is. Liam Neeson en Ralph Fiennes in de rollen van Zeus en Hades zijn oprecht goed gecast, net als de overige personages, maar komen onvoldoende tot hun recht. De scènes waarin Hades voorkomt zijn prachtig gemaakt, maar bij het zien van Zeus vraag je je voornamelijk af waarom hij eruit ziet als een bling-bling ridder.

De 3D effecten vallen tegen en zijn in vergelijking met ‘Avatar’ niet overtuigend genoeg. Het is jammer dat omwille van het succes van die film gekozen is voor een last-minute 3D productie. Helemaal omdat ‘Clash of the Titans’ al bombastisch genoeg is. Toch hebben dit soort films altijd wat lekkers, het ziet er goed uit, de decors en special effects zijn prachtig en het kijkt makkelijk weg. De regisseur heeft zijn best gedaan om de originele film in ere te houden, onder andere door het kort in beeld brengen van de controversiële robotuil ‘Bubo’. ‘Clash of the Titans’ is een mooi gemaakte actiefilm, maar voor fans van de mythologieën is het wachten op een remake van ‘The Odyssey’, zonder 3D en Sam Worthington graag.

Grietje de Heer

Bioscooprelease: 8 april 2010