Cloclo (2012)

Regie: Florent-Emilio Siri | 143 minuten | biografie, drama, muziek | Acteurs: Jérémie Renier, Benoît Magimel, Monica Scattini, Sabrina Seyvecou, Ana Girardot

De naam Claude Francois zal bij weinigen bekend in de oren klinken. Toch was deze Fransman de schrijver en eerste vertolker van het nummer “Comme d’habitude”, dat later wereldberoemd zou worden als “My Way” door Frank Sinatra. Claude Francois (bijnaam Cloclo) was een succesvolle zanger in de jaren 60 en 70 en verkoopt ruim dertig jaar na zijn dood nog vele platen in Frankrijk. ‘Cloclo’ is een prachtige en kleurrijke biopic van een zanger die leefde voor muziek, maar in zijn privéleven heel wat mensen voor het hoofd stootte en uiteindelijk op 38-jarige leeftijd tragisch aan zijn einde kwam. Hij draaide in bad een kapotte lamp aan en werd geëlektrocuteerd. De film brengt zijn leven in beeld zonder uit het oog te verliezen dat de beste man ook maar een mens was die het niet altijd bij het rechte eind had.

De film verloopt chronologisch en opent in het kleurrijke Egypte van de jaren 50 waar Claude wordt geboren uit een Franse vader en Italiaanse moeder. De familie François heeft het goed en Claude heeft een goede band met zijn warme moeder en zusje. Zijn vader is echter een autoritaire man in wiens ogen het altijd beter kan. De vrolijke en vooral muzikale Claude doet er alles aan zijn vader te behagen. Nadat de familie moet vluchten uit Egypte en ze een klein appartement in Monaco moeten betrekken komt het niet meer goed tussen Claude en zijn vader. Claude’s vader is verbitterd en wil dat Claude gaat werken voor de bank. Maar de jonge en naïeve Claude wil muziek maken en wordt drummer in een orkest. Af en toe mag hij ook zingen en het publiek reageert positief op hem. Na maandenlang een platenmaatschappij te hebben lastig gevallen, mag Claude een single uitbrengen die hopeloos flopt. De zanger is gebroken en reageert zich af op zijn geliefde en familie. Maar de aanhouder wint en Claude mag alsnog een plaat uitbrengen die inslaat als een bom. Een nieuwe ster in Frankrijk is geboren.

De film is met zijn 2,5 uur erg lang en toch merk je dat nauwelijks. ‘Cloclo’ heeft veel vaart en dat heeft alles te maken met het pakkende script en een briljante hoofdrolspeler. Acteur Jérémie Renier lijkt niet alleen fysiek op de zanger maar ís de zanger in de film. Hij maakt van Claude een echt mens met al zijn goede en slechte kanten. Hij spat van het scherm als muzikant die alles over heeft voor zijn muziek en je krijgt een behoorlijke hekel aan hem wanneer hij ziekelijk jaloers is en onuitstaanbaar is naar zijn personeel. Het is echter de gedrevenheid die door onzekerheid en een ziekelijke drang naar perfectie is ontstaan die briljant wordt weergegeven door de Belgische acteur. De andere acteurs dienen eigenlijk alleen ter ondersteuning van Renier maar dat stoort nooit. De zanger is echt de ster van de film. Het maakt zijn vroege dood alleen nog maar tragischer.

Muziek speelt een belangrijke rol in het leven van Claude en daarmee ook in de film. De scènes waarin de zanger zingt, voelen door de montage en kleurgebruik vaak aan als een clip. Het past goed bij de toon van de film en de vaak swingende muziek zorgt er voor dat je als kijker helemaal opgaat in de sixties sfeer. Dat de zanger ook mateloos populair was bij de meisjes komt goed naar voren in een prachtige scène die in één take is op genomen. Claude verlaat zijn appartement en terwijl hij zijn auto in stapt wordt hij bedolven onder de meisjes. Zelfs tijdens het korte en langzame ritje naar de studio wordt hij in de auto nog belaagd. Het geeft het gebrek aan privacy goed weer maar demonstreert ook dat Claude leeft voor de aandacht van zijn fans.

‘Cloclo’ is een meeslepende biopic over een gedreven zanger die leefde voor muziek en door zijn onzekerheid onuitstaanbaar kon zijn voor de mensen om hem heen. De kleurrijke sixties komen prachtig in beeld en na het zien van de film wil je direct de muziek van Claude François opzoeken. “My Way” zal nooit meer hetzelfde zijn.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 2 augustus 2012
DVD-release: 6 december 2012