Coffy (1973)

Regie: Jack Hill | 93 minuten | actie, drama, misdaad, thriller | Acteurs: Pam Grier, Booker Bradshaw, Robert DoQui, William Elliott, Allan Arbus, Sid Haig, Barry Cahill, Lee de Broux, Ruben Moreno, Lisa Farringer, Carol Locatell, Linda Haynes, John Perak, Mwako Cumbuka, Morris Buchanan, Peaches Jones, Minika Hughes, Leslie McRae, Ray Young, Bob Minor, Jeff Burton, Wally Strauss, Dick OShea, Kim Williams, Ellen Blake, Lee Terry, Gail Davis, Lyman Ward, Don Newsome, Karen Williams, Bobby Johnson, Ron Gans, Nat Jones, Dea St. Lamont, Bebe Louie, Jason Laskey, Walter Beakel

Lang geleden, toen Halle Berry nog klein was en zwarte vrouwen geen Oscars wonnen, speelde Pam Grier de hoofdrol in ‘Coffy’, een zogenaamde Blaxploitation-film. De rondborstige Grier (‘Jackie Brown’) laat er weinig twijfel over bestaan aan wie je moet denken bij de term ‘girl power’: aan haar! Grier is goed gebekt, intelligent, zelfstandig én wraakzuchtig. Bovendien raakt ze haar tegenstanders waar het pijn doet, zonder een milligram van haar sexy te verspelen. Wat een vrouw! Regisseur Hill draait in ‘Coffy’ bewust vooroordelen om, waardoor de film boeiend en interessant blijft. Wie zei bijvoorbeeld dat zwarten lui zijn? Grier is een brok energie en leidt een avontuurlijk leven. Dat ze als zuster in een ziekenhuis werkt, is slechts bijzaak. Waar het allemaal om draait, is dat een aantal duistere figuren Grier’s zusje aan de rand van de afgrond hebben geduwd met hun drugshandel. Een overdosis heroïne werd haar bijna fataal. Grier gaat op jacht naar iedereen die maar enigszins betrokken is bij de dodelijke drugsdeals.

De slechteriken zijn, voor de verandering, de blanke drugsdealers. Zij gaan over lijken en behandelen vrouwen als gebruiksvoorwerpen. Zo speelt Arbus de Italiaanse drugskoning Vitroni, een man zonder geweten, die zwarte vrouwen bij voorkeur behandelt als op seks beluste voetvegen. Daarnaast staan veel zwarte acteurs in ‘Coffy’ nu eens aan de goede kant van de streep in plaats van zich tevreden te stellen met rollen als schoonmaaksters, butlers, criminelen en hoeren. De typisch zwarte rollen, die je zo vaak ziet in films, ontbreken echter ook niet in ‘Coffy’. Zo speelt DoQui ‘King George’, een zwarte pooier die opvalt door zijn extravagante kledij en opvallende brillen en hoeden. Grier speelt niet alleen Coffy, maar staat ook bekend onder de naam Coffin (doodskist) en Mystique. Als Mystique is ze een supersexy prostituee die alle andere hoertjes doet verbleken. Grier’s rol is kortom tweeledig: ze is vrijgevochten vrouw en hoer ineen. Ze neemt de rol van hoertje echter aan om dichter bij de figuren te komen die haar zus bijna de dood in joegen.

Een groot pluspunt van ‘Coffy’ is de soundtrack. De funk van Roy Ayers is bij tijd en wijlen subliem en past geweldig in een film waarin een zwarte vrouw de hoofdrol opeist. Maar ‘Coffy’ is meer. Er trekt een ware stoet aan mooie vrouwen voorbij, die van zich doen spreken op privé-feestjes, in clubs en in hoerenkasten. Gedreven door jaloezie vliegen de dames elkaar meer dan eens in de haren, terwijl de mannen er dikwijls geïntrigeerd bij staan te kijken. Grier’s voluptueuze lijf komt nogal eens in vol ornaat voor de cameralens, waardoor de film afzetten eigenlijk geen optie is!

‘Coffy’ is een onderhoudende film, boordevol actie, geweld én sensualiteit. Grier is de sterke, zwarte vrouw die als een ‘Dirty Harriet’ in minirok achter de gangsters aan gaat. Veel mooie dames en opvallend veel geweld. Het verhaal heeft weinig meer om het lijf dan een vrouw die uit is op wraak, maar ‘Coffy’ is desalniettemin een leuke film.

Robbert Bitter

Bioscooprelease: 2 mei 1974