Comic Book Villains (2002)

Regie: James Robinson | 92 minuten | komedie | Acteurs: Donal Logue, Cary Elwes, Michael Rapaport, Natasha Lyonne, DJ Qualls, Eileen Brennan, Monet Mazur, Danny Masterson, James Duval, Marshall Bell, Chris Weber, Denny Kirkwood, Irene Montalà, Donnal Ward, Ric Borelli

De passie van de rasechte comic book-verkoper en -liefhebber Raymond tegenover de op winst beluste Norman en Judy. Het lijkt uit het leven gegrepen. Alle drie komen zij erachter dat er een soort kluizenaar in hun stad woonde, die jarenlang comics verzamelde. Hij woonde tot zijn dood bij zijn moeder. Uiteraard zijn beide partijen geïnteresseerd in het kopen van deze verzameling, maar de achtergebleven moeder, een rol gespeeld door Eileen Brennan, wil de boekjes niet kwijt. Raymond wordt geholpen door zijn vriend en goede klant, Archie, gespeeld door DJ Qualls (bekend uit ‘Road Trip’, ‘Big Trouble’ en ‘Cherry Falls’). Archie raakt echter bevriend met de moeder en zijn obsessie voor de comics raakt hierdoor op de achtergrond. Raymond wil zijn kennis aanbieden aan Norman en Judy, omdat hij zelf blut is, maar waar Norman nog twijfelt, walst Judy finaal over zijn verzoeningsoffer heen. Vanaf dat moment zijn ze weer aartsvijanden. Raymond roept dan de hulp in van voormalig klasgenoot Carter, en vanaf dat moment gaat het helemaal mis.

Wanneer je geen verzamelaar bent in hart en nieren zul je de humor waarschijnlijk niet begrijpen. Dit is meteen de grote zwakte van ‘Comic Book Villains’. Hierdoor zal de film nooit bij het grote publiek aanslaan. Het script is te specifiek gericht op een klein select publiek. Zou de film een verzameling van goede grappen zijn dan had de film op dit vlak nog enige kans van slagen. Helaas is het niveau van ‘Comic Book Villains’ soms nog lager dan een gemiddelde b-film. De bijdragen van Donal Logue (‘Blade’, ‘The Patriot’, ‘Runaway Bride’ en ‘Jerry McGuire’), Cary Elwes (‘Kiss the Girls’, ‘Liar Liar’ en ‘Twister’) en Michael Rapaport (‘Men of Honor’, ‘Metro’ en ‘Cop Land’) kunnen hier niets aan veranderen. Eigenlijk moet je concluderen dat je maar beter een comic kunt gaan lezen in plaats van deze film te gaan kijken.

Lodi Meijer