Coming Home – Gui lai (2014)

Regie: Zhang Yimou | 111 minuten | drama | Acteurs: Li Gong, Daoming Chen, Huiwen Zhang, Tao Guo, Ni Yan, Chun Li, Jia-yi Zhang, Peiqu Liu, Jiali Ding, Bai QIng Xin, Feng Zu, Xiaoyi Chen

Jarenlang waren ze onafscheidelijk; regisseur Zhang Yimou en actrice Gong Li. Sinds ze in 1987 samen doorbraken met ‘Het rode korenveld’, gingen hun carrières gelijk op. Vele gezamenlijke filmprojecten volgden, waaronder ‘Ju Dou’ (1990), het voor een Oscar genomineerde ‘Raise the Red Lantern’ uit 1992 en ‘The Story of Qui Ju’ (1992), de film die Li de prijs van Beste Actrice opleverde op het filmfestival van Venetië. Zhang Yimou en Gong Li maakten tussen 1987 en 1995, de periode waarin ze ook buiten de camera om een relatie met elkaar hadden, in totaal zes films. Toen ze uit elkaar waren, ruilde de regisseur zijn muze om voor een jonger exemplaar, Zhang Ziyi, die hij liet schitteren in ‘Hero’ (2002) en ‘House of Flying Daggers’ (2004). Maar oude liefde roest niet en in 2006 herenigden Zhang Yimou en Gong Li zich – in elk geval op professioneel vlak – voor ‘The Curse of the Golden Flower’. En nu is er dan ‘Coming Home’ (2014), een hernieuwde samenwerking van het gouden duo van weleer.

Geen martial arts van Zhang Yimou dit keer, zoals in ‘Hero’ of ‘House of Flying Daggers’, maar een hypnotiserend, haast verstild verhaal over onvoorwaardelijke liefde. ‘Coming Home’ speelt zich af aan het begin van de jaren zeventig, het einde van de culturele revolutie in China. Lu Yanshi (Daoming Chen) is een dissidente professor die vanwege zijn politieke ideeën naar een werkkamp wordt gestuurd. Zijn gezin moet hij noodgedwongen achterlaten. Wanneer hij twintig jaar later eindelijk terugkeert, herkent zijn aan geheugenverlies lijdende echtgenote Feng (Gong Li) hem niet meer. Samen met hun dochter Dandan (Huiwen Zhang), die vier jaar was toen haar vader gevangen werd genomen en hem dus ook niet herkent, probeert ze een nieuwe leven op te bouwen, en dat is niet gemakkelijk want ze mist Lu hartstochtelijk. Hoewel het ontvangst anders is dan hij vooraf gedacht en gehoopt had, laat Lu zich niet uit het veld slaan. Hij trekt in een woning aan de overkant van de straat in en besluit alles op alles te zetten om zijn vrouw voor zich terug te winnen.

De films van Zhang Yimou gaan vaak over mensen die, ondanks de meest vreselijke gebeurtenissen die ze meemaken, toch veerkracht en weerbaarheid kunnen tonen. ‘Coming Home’ past precies in dat straatje. Wie behalve ‘The House of Flying Daggers’ niets van deze regisseur gezien heeft, is wellicht verrast door de traagheid en het sterk aangezette melodrama dat we hier voorgeschoteld krijgen, maar ook dít is Zhang Yimou. Alleen al het rijke kleurgebruik verraadt zijn signatuur. ‘Coming Home’ vergt enig geduld en inlevingsvermogen. De regisseur werkt veel met herhaling, om te onderstrepen hoe pijnlijk het voor Lu – met veel gevoel voor subtiliteit gespeeld door Daoming Chen – moet zijn. Maar steeds probeert hij het weer opnieuw. Er moet toch een dag komen dat ze me herkent, zal hij denken. Anderzijds zien we Gong Li in de rol van de vrouw die met evenveel vurigheid naar haar man verlangt, en niet in de gaten heeft dat hij letterlijk aan de overkant van de straat woont. Zwaar aangezet melodrama is het zeker, maar dan wel van het fijnste soort!

Bioscooprelease: 18 december 2014
DVD-release: 21 april 2015