Coming to America (1988)

Regie: John Landis | 116 minuten | komedie, romantiek | Acteurs: Eddie Murphy, Arsenio Hall, James Earl Jones, John Amos, Madge Sinclair, Shari Headley, Paul Bates, Eriq LaSalle, Frankie Faison, Vanessa Bell Calloway, Louie Anderson, Allison Dean, Samuel L. Jackson, Cuba Gooding Jr., Sheila Johnson, Jake Steinfeld, Calvin Lockhart

In de jaren tachtig beleefde acteur en komiek Eddie Murphy zijn hoogtijdagen. Via een talentenjacht en een optreden in ‘Saturday Night Live’ verovert de ietwat grof gebekte maar desondanks zeer charmante Murphy de harten van het Amerikaanse publiek. Hollywood lonkt en vanaf  ’48 Hours’ in 1982 rijgen de successen zich aaneen. In zijn razend populaire en bij vlagen behoorlijk grove onemanshow ‘Raw’ (1987) vertelt Murphy aan het publiek dat hij het best vervelend vindt dat iedereen hem kent. Hij zou eigenlijk een vrouw willen ontmoeten die op zijn persoonlijkheid valt in plaats van op zijn miljoenen en zijn status. “Maar dat is bijna onmogelijk. Alleen een vrouw uit de diepste bossen van Afrika – die niets weet van mijn bankrekening en mijn faam – zou aan die wens kunnen voldoen.”

Deze ontboezeming ligt aan de basis van een van Murphy’s grootste successen, ‘Coming to America’. Zij het dat het in dit geval juist de Afrikaan is die barst van het geld. Murphy speelt Akeem, de kroonprins van het fictieve Afrikaanse koninkrijk Zamunda. Zijn ouders, koning Jaffe Joffer en koningin Aoleon, hebben een verrassing voor hun zoon in petto in het kader van zijn 21e verjaardag; een bruid, met alles erop en eraan. Akeem zit echter niet te wachten op zo’n voorgeprogrammeerde en meegaande vrouw. Hij wil zelf op zoek naar zijn bruid, een intelligente vrouw die op hem valt vanwege zijn persoonlijkheid, niet vanwege zijn roem. Hij gooit het op een akkoordje met zijn ouders en mag voor veertig dagen naar Amerika. Zij denken voor een vakantie, maar Akeem heeft hele andere bedoelingen. Hij gaat op zoek naar zijn koningin, en waar kan dat beter dan in Queens!

Akeem en zijn vertrouweling en vriend Semmi doen zich in New York voor als arme immigranten, geheel tegen de zin van de verwende Semmi overigens. Maar voor Akeem is het de enige manier om erachter te komen of een vrouw hem écht leuk vindt. Ze vinden een baantje bij McDowell’s, een fastfoodrestaurant in de lijn van McDonalds. En laat hun baas Cleo McDowell nou net een beeldschone dochter hebben die aan alle eisen voldoet. Er zijn echter wel wat problemen. Deze Lisa heeft namelijk al een vriendje die niet van plan is haar te laten gaan. Vader Cleo ziet zijn dochter liever met de rijke Darryl dan met ‘armoedzaaier’ Akeem. En hoe zal Lisa reageren als ze erachter komt dat Akeem een heel ander persoon is dan ze dacht…?

‘Coming to America’ is een van de meest hilarische films van de jaren tachtig. Eddie Murphy krijgt in deze film de kans zich eens van een heel andere, zachtere kant te laten zien dan de mensen van hem gewend waren (vóór deze film speelde hij louter in actiekomedies). Bovendien demonstreert Murphy in deze film hoe veelzijdig hij is in het spelen van allerlei typetjes (in totaal neemt hij maar liefst vier rollen voor zijn rekening). Dat geldt ook voor Arsenio Hall, die behalve Semmi ook nog drie andere personages voor zijn rekening neemt. In de bijrollen zijn verder James Earl Jones (als koning Jaffe Joffer), Shari Headley (Lisa), Eriq LaSalle (bekend van ‘ER’ – als de verwende Darryl) en John Amos (Cleo) te zien. De oplettende kijker herkent ook Samuel L. Jackson – in zijn Hollywood-debuut – als overvaller en de eveneens debuterende Cuba Gooding jr als klant in de kapsalon.

Regisseur John Landis bewees eerder met ‘Trading Places’ (1983, eveneens met Murphy) dat hij het komediegenre tot in zijn tenen beheerst. Het verhaal is vlot en de grappen worden nergens flauw. Overigens maakt Landis in ‘Coming to America’ nog een knipoog naar ‘Trading Places’. De zwervers die op een gegeven moment een zak met geld krijgen van prins Akeem zijn Randolph en Mortimer Duke (Ralph Bellamy en Don Ameche) die in ‘Trading Places’ Murphy in de maling namen. Deze kwinkslag en anderen, het heerlijke romantische verhaal en de getalenteerde cast maken ‘Coming to America’ een van de leukste films van de jaren tachtig.

Bioscooprelease: 6 oktober 1988