Comme un homme (2012)

Regie: Safy Nebbou | 95 minuten | drama | Acteurs: Emile Berling, Charles Berling, Sarah Stern, Kévin Azaïs, Mireille Perrier, Patrick Bonnel, Pierre Lottin

Louis is een zestienjarige tiener die samen met zijn vriend Greg hun lerares Engels heeft ontvoerd. Greg heeft haar op school bedreigd met een mes en is  daarom van school gestuurd. Om wraak te nemen willen ze haar voor één nacht ontvoeren en haar dan weer vrijlaten. Al gauw realiseert Louis zich dat Greg veel duistere plannen in zich heeft en wil hij niks meer met de ontvoering te maken hebben. Ondertussen probeert hij zijn geheim verborgen te houden voor zijn vader, die directeur is van zijn school. Maar dan krijgt Greg een zwaar auto-ongeluk en raakt hij in coma. Louis is de enige die weet waar zijn lerares Engels is en langzaam maar zeker begint hij voor haar te zorgen.

‘Comme un homme’ begint zonder woorden maar het is al gelijk duidelijk wie de leiding heeft. Louis en Greg brengen de lerares naar een moerasgebied en dumpen haar in een schuurtje. Greg is de slechterik en Louis loopt er maar een beetje achteraan. Waarom de twee vrienden zijn, wordt nooit duidelijk en dat komt omdat de aandacht van de film ligt op de relatie tussen Louis en zijn vader. Die is op zijn minst moeilijk te noemen door het overlijden van Louis’ moeder. De twee hebben haar dood duidelijk nog niet verwerkt en ze communiceren nauwelijks. Louis trekt zich terug in zijn kamer of gaat naar Greg terwijl de vader opgaat in zijn werk. Vader en zoon in de film zijn ook in het echt vader en zoon (Charles en Emile Berling). Het geeft hun relatie zeker een extra dimensie. Maar toch laat regisseur Nebbou heel wat kansen liggen. Het gaat nooit echt de diepte in met de twee en het voelt allemaal erg uitgekauwd aan. Want een moeilijke relatie tussen vader en zoon hebben we al wel vaker en in dit geval ook beter gezien. Aan het acteerwerk ligt het niet, want de jonge Emile Berling speelt de naïeve Louis heel naturel. Terug naar de ontvoering, want wellicht dat daar wat meer emotie ligt. Helaas. Camille, de lerares Engels, komt er maar bekaaid af. Vanaf de eerste scène komt ze nauwelijks in beeld. Je ziet wat verwilderde haren en je hoort haar gillen. Zodoende maak je als kijker geen contact met haar en zie je haar ook nauwelijks als een slachtoffer. Op het moment dat Camille wel een grotere rol gaat spelen, maakt dat weinig meer uit en de climax komt dan ook niet als een verassing.

Pluspunt van ‘Comme un homme’ is hoe het contrast van de stad en de plek waar Camille verborgen wordt gehouden wordt verbeeld. Iedere keer dat Louis naar haar toe gaat, moet hij met een boot door een smerig moeras. Het is alsof Louis letterlijk de viezigheid in gaat zodra hij naar Camille gaat. De setting voegt zeker iets toe vanwege het naargeestige sfeertje dat er hangt. Ook de ongezelligheid in het grote huis van Louis en zijn vader draagt bij aan de koude relatie tussen vader en zoon.

Het script van ‘Comme un homme’ is gebaseerd op het boek van schrijversduo Boileau-Narcejac dat ook verantwoordelijk is voor het verhaal van “Vertigo” dat later een beroemde verfilming kreeg van Alfred Hitchcock. Het boek van ‘Comme un homme’ is dan ook meer thriller dan drama. Wellicht dat de makers van de film het toch meer bij het thrilleraspect in plaats van drama hadden moeten houden. ‘Comme un homme’ is een middelmatige film die veel kansen laten liggen. Het prima acteerwerk van vader en zoon kan er helaas niet voor zorgen dat het standaardverhaal naar een hoger niveau wordt getild.

Shelley Eimers

Bioscooprelease: 6 december 2012
DVD-release: 6 februari 2013