Company of Heroes (2013)

Regie: Don Michael Paul | 100 minuten | actie, oorlog | Acteurs: Tom Sizemore, Chad Michael Collins, Vinnie Jones, Dimitri Diatchenko, Neal McDonough, Jürgen Prochnow, Melia Kreiling, Richard Sammel, Philip Rham, Alastair Mackenzie, Peter Ladjev, Ivo Arakov, Atanas Srebrev, Zara Dimitrova, Hristo Balabanov, Uti Bachvarov

‘Company of Heroes’ is een middelmatige actiefilm gesitueerd in de Tweede Wereldoorlog, met genoeg vuurgevechten om de niet al te kritische kijker te boeien, maar met een mager verhaal en een nog magerder budget voor special effects.

Eind 1944 lanceert Hitler een offensief in de dicht beboste Ardennen, met als doel om de haven van Antwerpen in te nemen en zo de geallieerde opmars in het Westen te vertragen. Het was een gedurfd plan van de Führer (dat hij tegen het advies van zijn militaire adviseurs uitvoerde) en een grote verrassing voor de Amerikanen en Britten.

In de context van die veldslag speelt ‘Company of Heroes’ zich af, als het team van sergeant Matherson (Sam Spruell) op 16 november 1944 in de Belgische Ardennen een ogenschijnlijk eenvoudige opdracht krijgt. Ze moeten hammen en andere etenswaren voor het kerstmaal naar een vooruitgeschoven post brengen. Onderweg breekt de hel los en worden ze afgesneden van de geallieerde troepen en belanden ze ver achter de Duitse linies. Eén van hen is de veteraan Dean Ranson (Tom Sizemore), een voormalige luitenant is gedegradeerd is tot kok. Ook de onervaren, maar begaafde scherpschutter Nate (Dean Michael Collins) behoort tot het groepje soldaten.

Nadat ze in een hinderlaag lopen, verandert niet alleen de aard van hun opdracht, maar volgt er – na enkele goed vormgegeven schietpartijen – een grote plotwijziging. De overgebleven manschappen stuiten op een groot geheim van nazi-Duitsland, namelijk de ontwikkeling van een atoombom. Er volgt een race tegen de klok om de oorlog niet te verliezen.

Op de dvd-hoes wordt beweerd dat de film “geïnspireerd” is op ware gebeurtenissen. Met dat laatste zullen ze wel de Tweede Wereldoorlog zelf bedoelen, want die is echt gebeurd. Sowieso laat “geïnspireerd” lekker veel ruimte over om er ook zoveel mogelijk zelf bij te fantaseren. Dat geeft op zich niets, er zijn tal van fictieve verhalen te vertellen binnen het raamwerk van de oorlog, maar er wordt hier toch echt een loopje genomen met de intelligentie van de kijker. De film wordt al snel een allegaartje van aardige actiescènes, lelijke CGI explosies die er pas later ingekleurd zijn en bijzonder onlogische sprongen. Dat maakt het voor de kijker moeilijk om zich niet te ergeren aan de kleine en grote slordigheden, die ten koste gaan van degelijk werk van cast en crew. Regisseur Don Michael Paul brengt de gevechten met schokkerig camerawerk en een goede timing prima in beeld. Was het dan niet genoeg geweest het verhaal eenvoudig te houden rond een groep soldaten die zich uit een moeilijke situatie moet redden?

‘Company of Heroes’ is gebaseerd de gelijknamige game uit 1996, maar de film en de game staan wel naast elkaar qua verhaallijn. Het personage Joe Conti (Neal McDonough)  is zo’n beetje de enige overlap tussen film en spel. Dat de makers slim hebben afgekeken van allerlei andere genrefilms is wel duidelijk. Ook bij de casting hebben ze daar rekening mee gehouden: Sizemore (o.a. ‘Black Hawk Down’ en vooral ‘Saving Private Ryan) kan de rol van vaderlijke vechtmachine onderhand wel dromen, McDonough had een prominente bijrol in ‘Band of Brothers’ en degenen die ‘Inglourious Basterds’ hebben gezien, zullen Richard Sammel in deze film zeker herkennen. Ondanks de grootse vermelding op de hoes zijn Vinnie Jones en Jürgen Prochnow maar in bescheiden rollen te zien.

Uiteindelijk is ‘Company of Heroes’ een teleurstellende film. Er loopt genoeg acteertalent rond, de gevechten zijn spannend, maar vooral het slappe verhaal doet de film de das om. Er had meer ingezeten, nu is de film behoorlijk overbodig.

Hans Geurts

DVD- en blu-ray-release: 17 april 2013