Con Air (1997)

Regie: Simon West | 115 minuten | actie, thriller | Acteurs: Nicolas Cage, John Cusack, Monica Potter, Landry Allbright, M.C. Gainey, Danny Trejo, Steve Buscemi, Steve Eastin, Rachel Ticotin, David Chappelle, Ving Rhames, John Malkovich, Renoly Santiago, Nick Chinlund, Mykelti Williamson, Colm Meaney, Brendan Kelly, Jesse Borrego

Hoofdrolspeler Nicolas Cage behoeft geen introductie. Cage is een veelzijdig acteur die bijna iedereen wel in een film heeft gezien. Om een aantal voorbeelden te noemen: ‘Leaving Las Vegas’, ‘Windtalkers, ‘City of Angels’, ‘Face/Off’, ‘The Rock’ enz. Hij beperkt zich gelukkig niet tot één genre, maar kiest de rollen waarvan de karakters hem aanspreken. Hiermee loopt hij wel een risico dat hij ook een keer meespeelt in een film die flopt. Is ‘Con Air’ dan een film waarmee hij een misstap heeft begaan? Nee, eigenlijk niet. ‘Con Air’ is een actiefilm, die zijn verwachtingen in zekere zin meer dan waarmaakt.

De film is voorzien van een gerenommeerde cast met naast Nicolas Cage onder andere John Cusack, John Malkovich, Steve Buscemi en Ving Rhames. Dit is natuurlijk geen garantie voor een goede film, maar in dit geval kun je duidelijk zien dat de acteurs er zin in hebben. Simon West heeft, zoals dat bij een actiefilm hoort, de touwtjes van de regie strak in handen.

Het verhaal is bij een actiefilm niet het belangrijkste. De one-liners en natuurlijk de actie op zich zijn de pijlers van de film. Ook nu weer is het verhaal te zot voor woorden; Amerika’s zwaarste criminelen worden in één vliegtuig overgeplaatst naar de modernste en meest beveiligde gevangenis. Cameron Poe (Nicolas Cage) is de vreemde eend in de bijt, die op weg is naar huis na het uitzitten van zijn gevangenisstraf. De criminelen doen onder leiding van Cyrus The Virus (John Malkovich) een vluchtpoging, die verijdeld moet gaan worden door Cameron Poe, de held van het verhaal. Hoe of het gaat lukken laten we maar in het midden.

Zijn de eerdergenoemde belangrijke elementen nu al dan niet aanwezig? Tot op zekere hoogte wel. De spanning wordt goed gecombineerd met actie, dat wellicht in sommige scènes over the top is. Ook dit hoort bij een goede actiefilm. One-liners zijn er ook genoeg, maar helaas geen ‘legendarische’ exemplaren. Ook weet de cast de karakters, hoe stereotype dan ook, goed neer te zetten.

Concluderend kunnen we stellen dat de film geen absolute hoogvlieger is zoals de actieklassieker ‘Face/Off’, maar actiefilm die wel degelijk uitstijgt boven de gemiddelde actiefilm.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 19 juni 1997