Confituur (2004)

Regie: Lieven Debrauwer | 84 minuten | drama, komedie | Acteurs: Rik van Uffelen, Chris Lomme, Viviane de Muynck, Jasperina de Jong, Camile Blereau, Freddy Claeys, Magna Cnudde, Ingrid de Vos, Tuur De Weert, Norbert Maes, Gerda Marchand, Marilou Mermans, Koen Sabbe, Jaak van Assche, Hans van den Stock, Eric van Herreweghe, Bert van Nieuwenhyse

Ouderen zijn ook niet meer wat ze geweest zijn. Waar ze vroeger vredig wegkwijnden achter de geraniums gaan ze tegenwoordig op wereldreis, surfen de halve wereld over op internet of decimeren hun kapitaal door al te enthousiaste manoeuvres op de aandelenmarkt. Je zou er bijna heimwee van krijgen naar de grootouders van weleer. De Belgisch regisseur Lieven Debrauwer (‘Pauline & Paulette’) moet hetzelfde hebben gedacht, want in zijn nieuwste film ‘Confituur’ worden we geconfronteerd met ouderen zoals ze tegenwoordig niet meer worden gemaakt. Maar levert dat ook een aardige film op?

In ‘Confituur’ maken we kennis met de oude Tuur, zijn vrouw Emma en zijn zussen Gerda en Josée. Tuur is, hoe ouderwets, schoenmaker van beroep terwijl zijn vrouw er voornamelijk voor zorgt dat Tuurs pyjama gestreken en wel klaarligt op bed. Zus Gerda is een bedlegerig boosaardig gezwel dat met een stem als een scheepstoeter de boel bij elkaar commandeert terwijl zus Josée een kitscherig cabaret runt in de grote stad. Dan is er ook nog de dorpsfanfare, de nieuwsgierige overbuurvrouw en de moddervette aanbidder van Emma. Alleen meneer de pastoor en de burgemeester ontbreken er nog aan.

Dat Lieven Debrauwer bewust heeft gekozen voor zo’n belegen setting kun je hem nauwelijks kwalijk nemen. De regisseur mikt duidelijk op het nostalgisch sentiment van een bejaard publiek en daar heeft hij het volste recht toe. Maar wat je de Debrauwer wel degelijk kunt aanrekenen is het lamentabele scenario. De plot kun je in zes woorden samenvatten maar zit desondanks vol gaten en onwaarschijnlijkheden. De karakters zijn minder dan oppervlakkig en de humor is van een tenenkrommend niveau. Daarbij wordt de truttigheid vaak veel te ver doorgevoerd, met als ijzingwekkend dieptepunt het lied dat Emma en dochter Rosa aanheffen tijdens een uitstapje naar zee. Met een dergelijk beroerd scenario gaat iedere film hoe dan ook verloren en het maakt van de 84 minuten die ‘Confituur’ duurt een ware martelgang. Daar kan zelfs het ensemble topacteurs dat hier is opgetrommeld niets meer aan veranderen.

Laat die oudjes dus maar lekker op wereldreis gaan, het internet afstropen of hun fortuin verspelen op de aandelenmarkt. Alles beter dan het stelletje bejaarde karikaturen dat de kneuterige wereld van ‘Confituur’ bevolkt.

Waardering: 0.5

Bioscooprelease: 12 mei 2005