Cool! (2004)

Regie: Theo van Gogh | 89 minuten | misdaad, drama, muziek, romantiek | Acteurs: Fouad Mourigh, Farhane El Hamchaoui, Jones Kruijne, Remco Alberts, Julien de Roover, Katja Schuurman, Johnny de Mol, Steve Hooi, Thijs Römer, Gijs Naber, Jaffar Reynold Nicolaas, Illias Aâziz, Najim Laoukili, Lore Dijkman, Gerrit Zalm, Eric van Sauers, Gijs van de Westelaken, Ruben van der Leer

“Hou je hoofd cool met alles wat je doet, hou je hoofd cool, yo, want dat doet je goed. Hou je hoofd cool, ook al heb je stress, sluit je op in jezelf en fok de rest.” Voor velen een welbekend liedje, al is het maar omdat de jongens het op de hoek van de straat luidkeels meezongen. De soundtrack van ‘Cool!’ typeert de film perfect. In deze film van Theo van Gogh staat een groep jongeren die zich in criminele kringen bevinden centraal.

De één doet het om geld te verdienen, terwijl de ander het alleen maar doet om stoer te zijn. Wat de reden ook is, de jongens die in ‘Cool!’ worden gevolgd  belanden allemaal op Glenn Mills. Dit is een school waar het draait om het belang van groepsvorming en respect voor elkaar. De leerlingen leren om zichzelf en elkaar constant te corrigeren.

Het indrukwekkendste aan de film is dat Theo van Gogh gebruikt maakt van echte scholieren die op deze heropvoedingsschool zitten. Daarnaast werken er uiteraard ook een aantal van zijn favoriete acteurs mee. De conversaties tussen Thijs Römer en Steve Hooi zijn buitengewoon droog en een tikkeltje pijnlijk, precies zoals we ze later beter zullen leren kennen in de series “Medea’’ en “Ter Ziele’’.  Ook Katja Schuurman die als femme fatale alle jongens hun hoofd op hol brengt, mag uiteraard niet ontbreken. Daarnaast is er nog een rol als weinig charmante gladjanus weggelegd voor Johnny de Mol die eigenlijk niets meer doet dan continu met een appel in zijn mond rondlopen. Verder is er nog een kleine rol voor Gerrit Zalm die als bankdirecteur op spectaculaire wijze wordt neergeschoten.

‘Cool!’ is niet per se grof in zijn geheel, maar een aantal typische steken onder water zijn wel aanwezig. Zo gebruikt de regisseur de naam Mabel voor het personage van Katja Schuurman en liggen de twee ietwat schofterige en banale rechercheurs dubbel om de top tien van Rob Oudkerk op een pornowebsite.

‘Cool!’ is behalve een voorlichtingsfilm over Glenn Mills, ook een film waarbij het spanningseffect en de nodige humor niet worden vergeten. Hoewel de film ook onbedoeld hilarisch wordt door de slechte rap van de Glenn Mills-scholieren die op deze manier commentaar geven op de gebeurtenissen, is de regisseur er in het algemeen in geslaagd om op een luchtige en geestige manier de problematiek bij sommige hangjongeren gestalte te geven. Theo van Gogh maakte van ‘Cool!’ een oprechte straatfilm, waarbij Theo’s liefde voor Amerika wederom niet verbloemd blijft door de manier waarop volgens hem reïntegratie zou moeten gebeuren.

Redactie Cinemagazine

Bioscooprelease: 16 september 2004