Couples Retreat (2009)

Regie: Peter Billingsley | 107 minuten | komedie | Acteurs: Vince Vaughn, Jason Bateman, Faizon Love, Jon Favreau, Malin Akerman, Kristen Bell, Kristin Davis, Kali Hawk, Tasha Smith, Carlos Ponce, Peter Serafinowicz, Jean Reno, Temuera Morrison, Jonna Walsh, Gattlin Griffith, Colin Baiocchi, Kevin Vernon Vaughn, John Michael Higgins, Ken Jeong, Charlotte Cornwell, Amy Hill, James Wells, Paul Boese, Daniel Cage Theodore, Phillip Jordan, Janna Fassaert, Xavier Tournaud

Succesformules moeten worden uitgemolken en geïmiteerd. Zo ongeveer luidt het belangrijkste Hollywoodgebod, een regel waar de grote filmmaatschappijen zich maar al te graag aan houden. Het was dus een kwestie van tijd voor de succesvolle komedies van Judd Apatow en zijn vrienden navolging gingen krijgen. Die komedies (‘Knocked Up’, ‘Super Bad’, ‘Forgetting Sarah Marshall’) vielen op door bijdehante, jongensachtige humor en door een volwassen kijk op vriendschap, liefde en alledaagse trubbels.

De makers van ‘Couples Retreat’ hebben zich duidelijk laten inspireren door de komedies van de Apatowians, in het bijzonder ‘Forgetting Sarah Marshall’. Ook in ‘Couples Retreat’ vinden we een groepje dertigers op een tropisch eiland, ook hier spelen relatieproblemen de hoofdrol, ook hier zien we een langharige halfgod (dit keer geen rockheld maar een yogaman) en ook hier zien we Sarah Marshall, in de persoon van actrice Kristen Bell.

‘Couples Retreat’ bewijst ongewild hoe genuanceerd en intelligent de komedies van Apatow en consorten zijn. De humor in deze mislukte navolger is even afgezaagd als kinderlijk. Droogneuken als yogaoefening, een baggervette brother in zijn blote kont, een massage zonder hoogtepunt en meer van dat soort leut. Sommige grappig bedoelde scènes zijn eerder akelig om te zien, zoals een personage dat drijvend in een plas bloed wordt bedreigd door levensgevaarlijke haaien. En sinds wanneer is teelbalkanker om te lachen?

De relatieproblemen worden dan weer veel te serieus behandeld, zonder enige zelfspot. We worden bestookt met damesbladadvies van het soort dat een relatie nooit vanzelfsprekend is maar dat je er iedere dag aan moet werken. Omdat de personages stuk voor stuk schetsmatig zijn, interesseert het überhaupt niemand of die relaties en vriendschappen stand houden of niet. Bovendien missen de vriendschappen het vanzelfsprekende tussen echte vrienden, en heb je steeds het idee dat de dames en heren elkaar belazeren zodra ze de kans krijgen.

Zo biedt ‘Couples Retreat’ niet veel meer dan slappe humor en zeurende dertigers in niet al te sexy zwemkleding. Je moet er maar zin in hebben. Of met deze mislukking de drang om Apatow te imiteren wordt ingedamd is dan nog maar de vraag. Beter slecht gejat dan nooit geschoten, zegt het tweede Hollywoodgebod. We houden ons hart vast.

Bioscooprelease: 19 november 2009
DVD- en blu-ray-release: 8 april 2010